Opis projektu:
Projekt Near Space zakłada, że w okresie od października 2021 do końca grudnia 2022 r. zostanie przeprowadzony szereg działań popularyzatorskich w zakresie prezentacji dokonań polskich naukowców w zakresie badania i eksploracji bliskiej przestrzeni kosmicznej.
Zróżnicowany charakter planowanych działań umożliwi dotarcie do zróżnicowanej grupy odbiorców. W ramach planowanych aktywności uczniowie i studenci będą mogli m.in. przygotować eksperyment, który zostanie wyniesiony przy pomocy balonu stratosferycznego na wysokość 30 km. Natomiast osoby odwiedzające Centrum Nowoczesności będą miały możliwość uczestniczenia w starcie misji stratosferycznych i obserwować częściowe zaćmienie Słońca. Zostaną również przygotowane kosmiczne webinary dla nauczycieli.
Działanie będzie polegało na realizacji w trakcie okresu trwania projektu łącznie 22 warsztatów , w których weźmie 330 uczniów szkół podstawowych. Tematyka warsztatów: "Zanieczyszczenie światłem, czyli coś o light pollution", "Anemometr z żarówki", " Słoneczne origami", "Warstwy atmosfery", "Zrób własny miniSAT".
Warsztaty będą służyły rozbudzeniu ciekawości uczestników odnośnie prezentowanych zagadnień poprzez uczestniczenie w przeprowadzanych eksperymentach. W trakcie warsztatu "Zrób własny miniSAT" uczniowie przygotują zamknięty w niewielkim plastikowym pojemniku eksperyment, który następnie zostanie wysłany przy pomocy balonu do stratosfery. Uczniowie będą mieli okazję przekonać się jaki wpływ na zawartość kapsułki mają warunki panujące na wysokości 33 km.
Geologia Marsa
Grupa docelowa: nauczyciele uczniów w wieku 12-16 lat. Czerwona Planeta budziła zainteresowanie już w czasach starożytnych, ale dopiero wynalezienie lepszych teleskopów w XIX w. rozwinęło prawdziwą marsjańską obsesję. Niektórzy badacze raportowali nawet obserwację "kanałów irygacyjnych", które miały być wykonane ręką inteligentnych Marsjan. Od lat 60. XX w. zaczęła się era naukowego podboju Czerwonej Planety, na którą wysłano sondy i łaziki. Eksperyment: Dlaczego obecne ciśnienie atmosferyczne na Marsie uniemożliwia funkcjonowanie tam rzek i jezior (zrobienie małej komory ciśnieniowej w słoiku i obserwacja ubytku wody).
Kratery uderzeniowe na Ziemi i na innych planetach
Grupa docelowa: nauczyciele uczniów w wieku 11-16 lat. Na Ziemię spada co dziennie 100 ton kosmicznego gruzu. Na szczęście większość jest w formie nie większej niż ziarnko piasku. Ale co jakiś czas zdarza się upadek na tyle duży żeby spowodować prawdziwie globalne zmiany na naszej planecie. Z materiału uczestnicy webinaru dowiedzą się jak takie zderzenia powstają oraz można obronić się przed kosmiczną kolizją (w tym o najnowszej misji NASA mającą na celu wypróbowanie technik przekierowywania asteroid z niebezpiecznych trajektorii).
Dostęp do webinaru będzie dostępny bezpłatnie dla nauczycieli po dokonaniu rejestracji na stronie www projektu. Planowane działanie ma na celu uatrakcyjnieniu prowadzonych lekcji, dzięki czemu instytucja wnioskujące liczy, że zwiększy się liczba uczniów zainteresowanych tematyką bliskiej przestrzeni kosmicznej.
Zaćmienia Słońca fascynowały ludzkość od zarania dziejów. Kolejna okazja do obserwacji tego spektakularnego zjawiska będzie mieć miejsce 25 października 2022 r. W ramach działania uczestnicy będą mogli obserwować zaćmienie i wysłuchać prelekcji dotyczących zjawiska zaćmienia Słońca. Wydarzeniem towarzyszącym będzie start misji stratosferycznej z eksperymentami przygotowanymi przez uczniów w ramach warsztatów "Zbuduj własny miniSAT".
Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w kwocie 32 574 zł
październik 2021 r. - grudzień 2022 r.
Fundacja Copernicus Project, Fundacja Nicolaus Copernicus
FOTORELACJE Z WARSZTATÓW
“Słoneczne origami” | 13.06.2022
“Zanieczyszczenie światłem, czyli coś o light pollution” | 13.06.2022
“Anemometr z żarówki” | 20.06.2022
“Warstwy atmosfery” | 20.06.2022