16 marca w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy zainaugurujemy “Tydzień Mózgu” w Toruniu. Przez siedem dni będzie można uczestniczyć w wykładach poświęconych m.in. neuronauce, mózgowej pornografii, sztucznej inteligencji oraz funkcjom poznawczym osób przewlekle chorych.
Tydzień Mózgu jest coroczną akcją edukacyjną, która ma na celu popularyzowanie wiedzy o mózgu, układzie nerwowym, jego działaniu oraz przedstawienie aktualnych wyników badań w tym obszarze.
Inauguracja Tygodnia Mózgu rozpocznie się w poniedziałek (16 marca) o godz. 10:00 wykładem dr Anny Antoniny Nogaj – “O niezwykłej relacji mózgu z muzyką”. Po nim, do godz. 12:00 będzie można skorzystać ze stanowisk pokazowych przygotowanych przez studentów kognitywistyki i psychologii. Informujemy, że wyczerpaliśmy limit miejsc na przedpołudniowy wykład i pokazy.
Tego samego dnia zapraszamy na wykład dr Kamili Łaszewskiej „Mity na temat snu, czyli o tym jak myśleć o śnie, żeby się wyspać”. Po nim będzie można uczestniczyć w zajęciach przygotowanych przez studentów. Początek wykładu o godz. 18:00. Stanowiska pokazowe będą dostępne w godz. 19:00-20:00.
Od 17 do 20 marca w sali konferencyjnej Centrum Innowacyjnej Edukacji będą odbywały się wykłady:
- 17 marca – „Czy neuronauka poznawcza może usprawnić edukację matematyczną?” – dr Mateusz Hohol
- 18 marca – „O mózgowej pornografii, rozbudzaniu nadziei i ich spieniężaniu” – dr Tomasz Witkowski
- 19 marca – „Sztuczna inteligencja i przyszłość cywilizacji” – prof. dr hab. Włodzisław Duch
- 20 marca – „Funkcjonowanie poznawcze pacjentów chorych przewlekle” – prof. dr hab. Michał Haciarek.
Początek wykładów o godz. 18:00. Wstęp bezpłatny. Nie obowiązują zapisy, ale liczba miejsc jest ograniczona.
Wykłady w ramach Tygodnia Mózgu będą odbywały się również w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (ul. Karola Szymanowskiego 3):
- 16 marca – „Przegląd interwencji i podejść edukacyjnych korzystających z osiągnięć neuronauki” – prof. Dr hab. Włodzisław Duch
- 17 marca – „Jak szukać dowodów w powodzi psychopedagogicznych mitów?” – dr Tomasz Witkowski
- 18 marca – „Podstawy wiedzy matematycznej: między naturą a kulturą” – dr Mateusz Hohol
Początek prelekcji zaplanowano na godz. 15:00. Wstęp wolny.
STANOWISKA PRZYGOTOWANE PRZEZ STUDENTÓW PSYCHOLOGII I KOGNITYWISTYKI
- termografia: przy pomocy kamery termowizyjnej będą mierzone zmiany temperatury ciała przed wywołaniem i po wywołaniu określonej emocji (Koło Etologii i Psychologii Zwierząt)
- pamięć absolutna – jak zostać mistrzem zapamiętywania: nie każda metoda zapamiętywania informacji jest tak samo dobra. Co robić, aby uczyć się szybciej i więcej zapamiętać? Jedną z odpowiedzi są mnemotechniki! Na stanowisku będzie można dowiedzieć się co to jest, kiedy się to sprawdza oraz jak tego używać (Koło Naukowe Popularyzowania Psychologii “Animus”)
- rubber hand illusion – Iluzja gumowej ręki: czy poddasz się iluzji? Jak zareagujesz, gdy nagle w stronę Twojej dłoni zostanie skierowany młotek?
- sprawdź swoją koordynację: czy uda Ci się narysować stopą cyfrę 6? Dlaczego tak się nie stanie? Dowiesz się tego na tym stanowisku
- rusz mózgiem: rozwiąż zagadki logiczne i łamigłówki
- strachy w VR: jak reaguje Twój mózg i organizm na świat wirtualnej rzeczywistości w stylistyce horroru?
- keep talking and nobody explodes: rozbrój bombę! Jedna osoba widzi ją w wirtualnym świeci, ale musi słuchać wskazówek drugiej osoby, która korzysta z książkowej instrukcji. Czy uda Wam się ocalić pomieszczenie? Będziecie mieli na to 5 minut
- owoc czy księżyc – co jest, a co widzę?: iluzje optyczne
- czyj to mózg?: zadanie polega na dopasowaniu mózgu do danego zwierzęcia. Zadanie nie będzie należało do łatwych, ponieważ mózgi zostaną wydrukowane w tej samej wielkości
- jak dobrze znasz swój mózg?: nazwij elementy mózgu i złóż go
- z jakich powodów cierpi Twój idol?: zagraj w grę, w której dopasujesz sławną osobę do zaburzenia psychicznego (które może mieć)
- czym naprawdę jest magia?: pokażemy kilka “magicznych” sztuczek, a potem rozłożymy je na czynniki pierwsze
- fotoreporter: przygotuj i przeprowadź fotorelację
- dieta z dziejów dawnych (ewolucja od kuchni): zaprezentujemy dietę ludzi w przeszłości i pokażemy jak ewolucja przyczyniał się do jej zmiany
- love is in the air…or brain?: jak to dzieje się, że zakochujemy się? Co sprawia, że do drugiej osoby czujemy “miętę” i mamy “motyle w brzuchu”? Zjawiska emocjonalne zostaną zaprezentowane od strony neurofizjologicznej
- badanie eyetrackingowe: uczestnicy będą mogli wziąć udział w takim badaniu i dowiedzieć się na czym ono polega
- jawa czy fantazja? Wpływ środków halucynogennych na człowieka: dowiesz się jak organizm reaguje na środki halucynogenne i co dzieje się w Twoim mózgu
- czy duchy istnieją? W co i dlaczego wierzymy?: podejdziemy do Ciebie psychologiczno-filozoficznie. Pokażemy w jakich kulturach dominuje wiara i dlaczego. Odpowiemy na pytanie: co sprawia, że ludźmi “rządzi” dany kult?
- biofeedback: zobaczysz czym jest to działanie
- wielka mapa myśli: narysujemy wielką mapę, dzięki której poznamy z czym Wam się kojarzy słowo “mózg”
- neuroestetyka – dlaczego rzeczy nam się podobają?: zajmiemy się neuroestetyką sztuki, architektury i muzyki
- czy Twój mózg ma płeć?: co determinuje płeć? Czym jest płeć mózgu? Co to jest gender? Tego dowiesz się na tym stanowisku
- jak stres wpływa na pamięć?: opowiemy o różnych rodzajach stresu i pokażemy jak wpływa na pamięć
-
jak smog wpływa na stan mózgu?: poprzez wizualną prezentację najnowszych badań oraz manualnych łamigłówek do wykonania zostanie zaprezentowana wiedza na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na rozwój i funkcjonowanie mózgu (Koło Naukowe Popularyzowania Psychologii “Animus”)
Organizatorami Tygodnia Mózgu są: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
Strona internetowa Tygodnia Mózgu w Toruniu