Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr 04/2024
Dyrektora Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu
Standardy ochrony małoletnich
w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników i innych osób zatrudnionych w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy (dalej: Centrum) w Toruniu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik Centrum traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Centrum oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
- 1. 1. Ilekroć w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich” jest mowa o:
- Centrum – należy przez to rozumieć Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu;
- personelu – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia i innej, a także każdą osobę, która na podstawie oddzielnych umów realizuje zadania statutowe Centrum na terenie Centrum i poza nim, w tym m.in.: wolontariusze, praktykanci;
- małoletnim/dziecku – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;
- dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu;
- rodzicu/opiekunie dziecka – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentowania dziecka, w szczególności jego rodzica, opiekuna prawnego, ale także rodzica/opiekuna zastępczego, który został odpowiednio umocowany prawnie do podejmowania czynności w sprawach dziecka;
- zgodzie rodzica/opiekuna dziecka – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców/opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
- krzywdzeniu dziecka – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra dziecka;
- koordynatorze – należy przez to rozumieć koordynatora standardów ochrony małoletnich tj. osobę powołaną zarządzeniem dyrektora do sprawowania nadzoru nad realizacją standardów ochrony małoletnich w CNMW, zgodnie z kompetencjami zawartymi w niniejszym dokumencie;
- osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć administratora sieci Internet w Centrum, wyznaczonego przez dyrektora, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie CNMW oraz nad bezpieczeństwem dzieci
w Internecie; - danych osobowych dziecka – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
- 2. 1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem lub z opieką nad małoletnimi Dyrektor wykonuje obowiązki określone w ust. 2–8 poniżej.
- Dyrektor pobiera dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem lub z opieką nad małoletnimi dyrektor uzyskuje informacje, czy dane osoby, o której mowa w ust. 1, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
- Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki:
- imię i nazwisko,
- data urodzenia,
- pesel,
- nazwisko rodowe,
- imię ojca,
- imię matki.
- Wydruk z Rejestru jest przechowywany w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
- Dyrektor pobiera od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
- Osoba, o której mowa w ust. 2, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
- Osoba, o której mowa w ust. 2, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
- Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 6 lub 7, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
- W przypadku, gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 4–6, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
- Oświadczenia, o których mowa w ust. 7 i 9, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Informacje, o których mowa w ust. 3, pracodawca lub inny organizator utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 5–9, pracodawca lub inny organizator załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.
- Wykonanie obowiązków, o których mowa w ust. 1–10, nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, członka rodziny małoletniego, lub osoby znanej osobiście rodzicowi małoletniego albo przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona wykonywana w stosunku do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi do działalności.
- Przez członka rodziny, o którym mowa w ust. 12 należy rozumieć osobę spokrewnioną albo osobę niespokrewnioną, pozostającą w faktycznym związku oraz wspólnie zamieszkującą i gospodarującą.
- Przed rozpoczęciem pracy, osoby nowozatrudnione, praktykanci, wolontariusze, oraz inne osoby dopuszczone do pracy z dziećmi, zapoznają się ze Standardami i potwierdzają zapoznanie się z nimi poprzez złożenia oświadczenia/podpisu.
Rozdział III
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- 3.1. Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, praktykantów, wolontariuszy oraz inne osoby dopuszczone do zajęć i kontaktów z małoletnimi.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Centrum, zgodnie z posiadanymi kompetencjami, podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i wskazują możliwości uzyskania pomocy instytucji zewnętrznych.
- Pracownicy Centrum w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci, dbają o bezpieczeństwo dzieci.
- Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem ustalone w Centrum.
- We wszystkich działaniach dotyczących dzieci podejmowanych przez Centrum, sprawą nadrzędną jest najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka:
- w komunikacji z małoletnim pracownik powinien zachować spokój, cierpliwość i szacunek;
- w obecności dzieci należy zachowywać się w sposób stosowny. Czynienie obraźliwych uwag, groźby, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej jest zabronione;
- nie wolno szarpać ani szturchać małoletniego;
- pracownik powinien reagować na obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa małoletnich oraz na zastraszanie i nietolerancje wśród nich. Pracownicy promują i wspierają kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób stosowny (bez agresji fizycznej i słownej);
- należy reagować w sytuacjach używania przez małoletnich napojów energetycznych
lub innych niedozwolonych substancji; - nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, bez zgody rodziców dziecka, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej;
- nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Utrwalanie wizerunków dzieci dla celów promocyjnych dozwolone jest tylko po uzyskaniu zgody dyrekcji szkoły/przedszkola (dotyczy warsztatów i odwiedzin grup szkolnych i przedszkolnych) oraz zgód rodziców małoletnich. Zabronione jest także utrwalanie wizerunków dzieci przez osoby niebędące pracownikami, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców małoletnich;
- pracownik, w miarę posiadanych kompetencji, wspiera małoletnich w rozwiązywaniu konfliktów;
- wszyscy małoletni są traktowani przez pracowników sprawiedliwie. Pracownicy nie dyskryminują ich ze względu na pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność;
- nie wolno dotykać dziecka w sposób, który w świetle powszechnie przyjętych norm, może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny;
- nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji „romantycznych”;
- przy każdej rozmowie o charakterze indywidualnym pracownika z małoletnim, na życzenie małoletniego pracownik, w miarę możliwości, zapewnia obecność innej osoby dorosłej.
- 4. Kontakty personelu z małoletnimi poza godzinami pracy są niedozwolone.
- 5. Nie wolno nawiązywać kontaktów z małoletnimi, w celach prywatnych, poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
- 6. Personel w razie potrzeby rozmawia z małoletnimi o zasadach dotyczących bezpiecznych relacji, a w szczególności o zachowaniach niedozwolonych.
Rozdział IV
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- 7. 1. W celu ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, powołuje się w koordynatora ds. standardów ochrony małoletnich (dalej „koordynator”).
- Koordynator, o którym mowa powyżej odpowiada za przyjmowanie zgłoszeń ujawnień, incydentów/zdarzeń i podejrzeń krzywdzenia małoletnich.
- Do zadań koordynatora, o którym mowa w ust.1, należy w szczególności:
- nadzór nad realizacją standardów;
- przyjmowanie zgłoszeń i monitorowanie rejestru zgłoszeń;
- udzielanie pomocy w sporządzaniu notatek służbowych pracownikom niepedagogicznym dokonującym zgłoszeń, w przypadku konieczności ich sporządzenia;
- wypełnianie karty interwencji, w przypadku jej podjęcia;
- wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
- przygotowywanie wniosków i pism do instytucji zewnętrznych, zgodnie z procedurami ochrony małoletnich;
- monitorowanie realizacji standardów;
- reagowanie na sygnały naruszenia standardów i informowanie o ewentualnych naruszeniach dyrektora;
- proponowanie zmian w standardach.
- 8. 1. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu każdy pracownik ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo małoletniego i niezwłocznie poinformować o zagrożeniu odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112.
- Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu. 3. Po zakończeniu interwencji i upewnieniu się, że małoletni jest pod opieką właściwych służb pracownik, o którym mowa w ust. 2, dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń
- 9. 1. W przypadku podjęcia przez pracownika CNMW podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, każdy pracownik ma obowiązek niezwłocznego udzielenia małoletniemu wsparcia (zgodnie z posiadanymi kompetencjami) i zadbania o jego bezpieczeństwo.
- Po zakończeniu czynności, o których mowa w ust. 1, pracownik dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń.
- 10. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego:
- koordynator zaprasza/wzywa opiekunów małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu;
- Koordynator i/lub Dyrektor przeprowadza rozmowę z małoletnim i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) małoletniego. Stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie małoletniego. O podjętych czynnościach koordynator informuje dyrektora, o ile ten nie uczestniczył w postępowaniu wyjaśniającym.
- 11. 1. Procedura składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego; zawiadamianie sądu rodzinnego:
- Koordynator lub dyrektor informuje rodziców o zgłoszeniu przez Centrum podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji);
- po poinformowaniu rodziców dyrektor, jako osoba odpowiedzialna za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, składa zawiadomienie do sądu rodzinnego lub składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji;
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego osoba zgłaszająca zawiadamia Policję pod nr telefonu 112 i dokonuje zgłoszenia w rejestrze zgłoszeń (gdy istnieje podejrzenie przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie) lub dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń w innych przypadkach;
- W przypadku podejrzenia, że dziecko jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw, dyrektor informuje na piśmie policję lub prokuraturę.
- W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia ze strony innego małoletniego: przemocy fizycznej (np. szarpanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze) koordynator przeprowadza rozmowy z małoletnimi
(m.in. krzywdzącym, krzywdzonym) w celu zmiany niepożądanych zachowań. - W trakcie rozmów należy upewnić się, że małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego małoletniego sam nie jest krzywdzony przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź innych małoletnich. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy zastosować właściwą procedurę.
- 12. 1. Z przebiegu interwencji, w przypadku potwierdzenia krzywdzenia małoletniego, sporządza się kartę interwencji.
- Wszyscy pracownicy i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział V
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- 13. 1. Dyrektor wyznacza koordynatora jako osobę odpowiedzialną za prowadzenie przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich w Centrum.
- Koordynator jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia standardów i monitorowanie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w standardach.
- Osoba, o której mowa w ust. 2, przeprowadza wśród pracowników Centrum, nie rzadziej niż raz na 2 lata, badania monitorujące poziom realizacji standardów, a następnie przekazuje wnioski dyrektorowi.
Rozdział VI
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- 14.1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest dyrektor.
- Przygotowanie personelu, o którym mowa powyżej, w szczególności polega na udostępnieniu dokumentu standardy oraz szkolenia wstępnego.
- Szkolenia dodatkowe dla pracowników nowozatrudnionych, a także w przypadku zmiany prawa dotyczącego ochrony dzieci, prowadzi koordynator, a powyższą czynność – dokumentuje.
- Oświadczenie o zapoznaniu się z treścią standardów i zobowiązanie do ich przestrzegania składane przez pracowników dołącza się do ich akt osobowych.
- Praktykanci, wolontariusze oraz inne osoby dopuszczone do pracy z małoletnimi, przed rozpoczęciem przez nich pracy, zapoznają się ze standardami.
Rozdział VII
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- 15.1. W Centrum udostępnia się dwie wersje Standardów ochrony małoletnich:
- wersję pełną, którą stanowi niniejszy dokument;
- wersję skróconą – przeznaczoną dla małoletnich, dostosowaną do ich potrzeb i możliwości.
- Udostępnienie Standardów następuje poprzez wywieszenie ich w widocznym miejscu w siedzibie (wersja skrócona) i poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Centrum w wersji pełnej i skróconej (przeznaczonej dla małoletnich).
- Wgląd w wersję wydrukowaną, dostępną w sekretariacie CNMW oraz w kasach, mają wszyscy pracownicy, odwiedzający oraz zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.
Rozdział VIII
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
- 16. 1. W przypadku zdarzeń zagrażających małoletniemu każdy pracownik ma obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa małoletniemu, a następnie przekazania informacji dyrektorowi poprzez dokonanie wpisu w rejestrze zgłoszeń.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń i monitorowanie rejestru zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest koordynator.
- Koordynator informuje o przyjętym zgłoszeniu dyrektora.
- Koordynator realizuje dalej kolejne czynności zgodnie z obowiązującymi procedurami.
Rozdział IX
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka
- 17. 1. Rejestr przechowywany jest w sekretariacie Centrum i udostępniany jest tylko osobom uprawnionym.
- W rejestrze zamieszcza się również kartę interwencji.
- Rejestr zawiera też wszelkie dokumenty związane z prowadzoną sprawą ujawnienia/incydentu/zdarzenia.
Rozdział X
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi.
Zachowania niedozwolone w relacji między małoletnimi
- 18. 1. Małoletni mają obowiązek przestrzegania ogólnie obowiązujących zasad i norm zachowania.
- Małoletni uznają prawo innych małoletnich do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Niedozwolone jest naruszanie praw innych, w szczególności dyskryminowanie ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
- Zachowanie i postępowanie małoletnich wobec innych osób nie narusza ich poczucia godności i wartości osobistej. Małoletni zobowiązani są do respektowania praw i wolności osobistych innych, ich prawa do własnego zdania, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania.
- Jeśli małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w pomoc, zgodnie z obowiązującymi procedurami.
- Kontakty między małoletnimi powinno cechować zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość, życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
- Małoletni mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji, przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy oraz nikogo nie obraża.
- 19. 1. Zachowania niedozwolone w relacji między małoletnimi:
- małoletni nie mają prawa stosować agresji słownej, fizycznej i psychicznej w stosunku do innych małoletnich, w szczególności niedozwolone są: wszelkie formy bicia, kopania, uderzania, szarpania, szturchania, zastraszania, niszczenia cudzego mienia, grożenia, wyśmiewania, obrażania, wyzywania, rozpowszechniania plotek i obraźliwych informacji, używania wulgaryzmów, wyłudzania, kradzieży, szykanowania i znęcania się. Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród małoletnich nigdy nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiana. Małoletni mają obowiązek informowania pracowników Centrum o wszelkich formach agresji i przemocy fizycznej, słownej lub psychicznej;
- małoletnim nie wolno przynosić do Centrum żadnej broni, noży i innych niebezpiecznych narzędzi oraz substancji zabronionych (napojów energetycznych, papierosów i e-papierosów, alkoholu oraz innych substancji psychoaktywnych), a także symboli subkulturowych, ubioru z obraźliwymi symbolami, tekstami czy rysunkami;
- zabronione jest opuszczanie sali bez zgody osoby prowadzącej zajęcia, jak również wyjście poza teren Centrum bez opieki.
- Nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w Centrum, zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu są zabronione.
Rozdział XI
Zasady ochrony wizerunku małoletniego
- 20. Centrum zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- 21.1. Pracownikowi Centrum nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów lub innym osobom trzecim, utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Centrum bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna małoletniego.
- Osoby niebędące pracownikami Centrum mają całkowity zakaz filmowania, fotografowania, nagrywania głosu małoletnich i innych osób na terenie Centrum bez zgód, o których mowa w ust. 1 oraz zgody dyrektora.
- Małoletni mają całkowity zakaz filmowania, fotografowania, nagrywania głosu małoletnich i innych osób na terenie Centrum bez zgód, o których mowa w ust. 1 oraz zgody dyrektora.
- Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów lub innej osobie trzeciej, danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- 22. 1. Upublicznienie przez pracownika Centrum wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga zgody opiekuna/rodzica.
- Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. umieszczony zostanie na stronie www. Centrum w celach promocyjnych).
Rozdział XII
Zasady dostępu dzieci do Internetu
- 23. 1. Centrum, zapewniając małoletnim dostęp do Internetu, zabezpiecza małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, poprzez zainstalowanie i aktualizację oprogramowania zabezpieczającego.
- Centrum nie odpowiada za bezpieczeństwo małoletniego podczas korzystania z urządzeń i z sieci nienależącej do Centrum.
- 24.1. W Centrum wyznaczono administratora sieci Internet, który jest osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo małoletnich w sieci należącej do Centrum.
- Do obowiązków administratora sieci Internet należy zabezpieczenie tej sieci przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego oprogramowania.
- W przypadku ustalenia informacji o małoletnim, który korzystał z urządzenia w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, administrator przekazuje dyrektorowi Centrum, który informuje rodzica/opiekuna/szkołę.
Rozdział XIII
Przepisy końcowe
- Standardy wchodzą w życie z dniem wejścia w życie Zarządzenia.
- Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej Centrum, wywieszenie na tablicy ogłoszeń, również w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich.