Trafiłeś/-aś pod dobry adres! Dziękujemy za zainteresowanie ofertą edukacyjną Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy i Centrum Innowacyjnej Edukacji.

Poza ofertą zwiedzania interaktywnych wystaw Młyna Wiedzy i ekspozycji „Ścieżki dorastania” – możesz skorzystać z warsztatów, zajęć w specjalistycznych laboratoriach i tematycznej ścieżki zwiedzania wystawy „O obrotach”. 

Propozycje Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

w okresie 11.02.-26.06.2020

Warsztaty przedszkolne

Odbiorca: przedszkolaki (3-4 lat)

O tym, że stolicą Polski jest Warszawa, wie każdy – mały i duży. Ale czy Warszawa zawsze była TYM najważniejszym miastem? Na te i inne pytania odpowiemy wraz z dzieciakami, wybierając się w symboliczną podróż po Polsce śladami Lecha, Kraka i – rzecz jasna – Warsa i Sawy. Posłuchamy legend, które przybliżą nam historyczne stolice Polski. A na koniec – a jakże! – stworzymy obiekty, które do dziś są obecne w przestrzeni Gniezna, Krakowa i Warszawy.

Podstawa programowa: poznanie tradycji i historii swojej ojczyzny (Polski); rozbudzenie kreatywności; zabawa w grupie i współdziałanie z innymi dziećmi podczas zabawy; ekspresja twórcza podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy.

Odbiorca: przedszkolaki (4-6 lat)

Zapraszamy do przeżycia niesamowitej przygody w krainie cudów! Odbędziemy podróż w czasie i przybliżymy historię miejsc, które do dziś rozpalają naszą wyobraźnię, a dla starożytnych podróżników były obowiązkowymi punktami podróży. Dzięki dziecięcej wyobraźni i naszym klockom powstaną monumentalne budowle i posągi starożytności by choć przez chwilę na nowo mogły fascynować nas swoim pięknem. Dzieci wcielą się w rolę architektów, a my im pomożemy jeszcze raz ożywić 7 cudów świata starożytnego – świata, który nie powinien zostać zapomniany.

Podstawa programowa: poznanie zabytków światowej architektury, rozbudzenie kreatywności, zabawa w grupie i współdziałanie z innymi dziećmi podczas zabawy, ekspresja twórcza podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy.

Odbiorca: przedszkolaki (4-6 lat)

Zapraszamy w niesamowitą kosmiczną podróży. Odkryjmy na nowo planety Układu Słonecznego. Sprawdźmy, jakie są różnice w ich wielkościach, a także wzajemnych odległościach. Najmłodszych zachęcimy do twórczej zabawy klockami. Podczas niej uwolnią kosmiczną wyobraźnię i stworzą planetę, na której chciałyby zamieszkać.

Podstawa programowa: zdobycie umiejętności pozycjonowania Ziemi w Układzie Słonecznym, rozbudzenie kreatywności, zabawa w grupie i współdziałanie z innymi dziećmi podczas zabawy, ekspresja twórcza podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy.

Odbiorca: przedszkolaki (5-6 lat)

Mali naukowcy – czas na zabawę!  W naszym laboratorium będziecie mieli okazję wykonać proste eksperymenty ilustrujące różne zjawiska przyrodnicze. Poznacie i skorzystacie z licznych sprzętów, które są potrzebne do pracy naukowcom.

Podstawa programowa: wykonywanie eksperymentów i doświadczeń, formułowanie wniosków i spostrzeżeń, osiąganie sprawności motorycznej (motoryka mała) i sensorycznej, kształtowanie umiejętności skutecznego działania i komunikacji.

Warsztaty szkolne

Odbiorca: uczniowie kl. 1-5 SP

Woda jest niezbędnym elementem życia na naszej planecie. Stanowi ponad 60% objętości naszego ciała. Jeśli więc jest dla nas tak istotna, dobrze byłoby poznać jej najważniejsze właściwości. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję wykonać kilka wodnych doświadczeń pozwalających lepiej zrozumieć jej naturę, a także zapoznać się z fauną i florą wodnych ekosystemów.

Podstawa programowa: określanie warunków życia w wodzie i wskazywanie przystosowania organizmów do środowiska życia. Rozpoznawanie i wyróżnianie cech ekosystemu. Rozpoznawanie popularnych gatunków roślin i zwierząt.

Odbiorca: uczniowie kl. 1-5 SP

Wszyscy uwielbiamy eksperymentować. Samodzielne wykonywanie doświadczeń to nie tylko świetna zabawa, ale okazja do zdobywania i odkrywania w sobie pasji. Dzięki eksperymentom naukowym dzieci dostrzegają większy sens uczenia się. Warsztat rozwija umiejętność dedukcji, przewidywania, a przede wszystkim zadawania pytań. Zarazimy uczestników pasją do zdobywania wiedzy nie tylko z książek, ale z całego otoczenia.

Podstawa programowa: wykonywanie eksperymentów i doświadczeń, formułowanie wniosków i spostrzeżeń. Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas obserwacji i doświadczeń przyrodniczych. Przedstawianie nazwy przyrządów stosowanych w poznawaniu przyrody, określanie ich przeznaczenia.

Odbiorca: uczniowie kl. 1-5 SP

Wzrok jest jednym z najważniejszych zmysłów, którymi człowiek poznaje otaczający go świat. Jednak w jaki sposób działają nasze oczy? Jak to możliwe, że widzimy rozmaite obrazy? Na warsztatach uczniowie będą mogli wykonać doświadczenia, dzięki którym poznają i zrozumieją niektóre sekrety ludzkiego oka. Dowiedzą się  jak działa soczewka oraz dlaczego jesteśmy w stanie dostrzec aż tyle kolorów i ich odcieni. Poznają też wiele ciekawostek ze świata zwierząt dotyczących niezwykłych oczu i sposobów widzenia. Zapraszamy w niezapomnianą podróż w głąb ludzkiego oka.

Podstawa programowa: rozwijanie świadomości zdrowotnej w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i trybu życia; wskazywanie na planszy, modelu lub własnym ciele narządów zmysłów; poznanie podstawowych zasad ochrony zmysłów wzroku i słuchu; wykorzystanie zmysłów niezbędne do prowadzenia obserwacji przyrodniczych (sposoby poznawania przyrody).

Pracownia biologiczna

Odbiorca: uczniowie kl. 5-8 SP

Grupa organizmów, która ma największe możliwości przetrwania w niekorzystnych warunkach środowiska to porosty. Mogą z powodzeniem zasiedlać niegościnne tereny, na przykład tereny skalne, lub pustynne. To jednak nie jedyne ekstremalne organizmy. Wszystkie rośliny wykształciły różne adaptacje do trudnych warunków siedliskowych. Rośliny mogą być np. bardzo drobne, co pozwala skryć się im pomiędzy odłamkami skał. Glony z kolei wręcz wnikają do wnętrza skał. Trawy wykształciły szorstkie, zwinięte rurkowato liście, które chronią roślinę przed nadmierną utratą wody. Podobną funkcję u innych roślin pełni kutner. Na warsztacie poznacie wybrane przykłady adaptacji roślin do różnych warunków środowiska np. ubogich w związki azotowe, suchych czy obfitujących w wodę. Aby zbadać to wszystko z bliska, posłużymy się mikroskopami biologicznymi i stereoskopowymi.

Podstawa programowa: 

  • uczeń doskonali umiejętności mikroskopowania, potrafi przygotować świeże preparaty,
  • uczeń rozwija umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych,
  • uczeń zapoznaje się z roślinami różnych siedlisk np. łąk, cieków wodnych,
  • uczeń poznaje  budowę i przystosowania  roślin do warunków środowiska,
  • uczeń kształtuje umiejętności pracy zespołowej.

Odbiorca: uczniowie kl. 7-8 SP, szkół ponadpodstawowych

Komórki nieustanie przepuszczają przez swoje błony komórkowe różnorodne cząsteczki, zachowując ciągłą wymianę substancji, energii i informacji między wnętrzem a otoczeniem. Każda membrana zbudowana jest z białek i lipidów. Te ostatnie ograniczają ruch wody, ze względu na swój hydrofobowy charakter, a paradoksalnie wszystkie procesy metaboliczne komórki zachodzą właśnie w środowisku wodnym. Rozwiązaniem tego problemu są wyspecjalizowane białka – akwaporyny, tworzące tunele dla cząsteczek wody. Cząsteczki wody spontanicznie przenikają przez błony, z roztworu o niższym stężeniu substancji rozpuszczonej, do roztworu o stężeniu wyższym, dążąc do wyrównani stężeń. Opisane zjawisko nosi nazwę osmozy. Uczniowie zbadają je w żywych komórkach. Zastanowią się jaki związek ma osmoza z wielkością komórek. Sprawdzą właściwości membran dializacyjnych i torebek foliowych.

Podstawa programowa:

  • uczeń określa problem badawczy, formułuje hipotezę, przeprowadza oraz dokumentuje doświadczenie obrazujące szybkość dyfuzji,
  • uczeń doskonali umiejętność mikroskopowania, przeprowadza obserwacje mikroskopowe,
  • uczeń analizuje przebieg plazmolizy i deplazmolizy w żywych komórkach,
  • uczeń bada właściwości membran polietylenowych i celulozowych,
  • uczeń doskonali techniki pipetowania i obsługi sprzętu laboratoryjnego.

Zajęcia w pracowni odbywają się w następujących terminach: 

  • „Walka o przetrwanie”: wtorek-czwartek, godz. 9:00 i 11:00
  • „Osmoza bez tajemnic”: piątki, godz. 9:00

Pracownia fizyczna

Odbiorca: uczniowie kl. 6-8 SP

Ciśnienie otaczającego nas na co dzień powietrza wynosi około 1000 hPa. Czy to dużo, czy mało? Raczej się nad tym nie zastanawiamy. Wyobraźcie sobie jednak, że do wytworzenia ciśnienia o takiej wartości potrzebny jest słup wody o wysokości około 10 metrów! Ciśnienie i związane z nim zjawiska bardzo często bywają dla nas całkowicie zaskakujące. Dlatego zapraszamy Was do wzięcia udziału w naszej pracowni podczas której wykonacie kilka eksperymentów pozwalających lepiej zrozumieć pojęcie ciśnienia. Uczestnicy wykonają również szereg prostych pomiarów umożliwiających wyjaśnienie rezultatów prowadzonych doświadczeń i zapoznających z obsługą podstawowych przyrządów pomiarowych wykorzystywanych w pracowni fizycznej.

Podstawa programowa:  prowadzone doświadczenia i pomiary będą ściśle związane z wymaganiami doświadczalnymi z fizyki w szkole podstawowej oraz stanowią dobre przygotowanie do nauki fizyki dla uczniów klasy 6.

Odbiorca: uczniowie kl. 7-8 SP, szkoły ponadpodstawowej

Prawdopodobnie nie lubisz dźwięku pękającego balonika. Jest to spowodowane tym, że poziom ciśnienia akustycznego podczas przebijania balonu wynosi ponad 120dB, a taki jest właśnie próg bólu dla ludzkiego ucha. Oczywisty wydaje się fakt, że huk wydobywający się podczas przebijania balonika jest spowodowany gwałtownie rozprężającym się powietrzem, które zostało w nim zamknięte. Czy zastanawialiście się kiedyś jak duże jest ciśnienie powietrza zamkniętego w balonie? Podczas zajęć w pracowni fizycznej będziecie mieli okazję zaprojektować doświadczenie, które pozwoli to sprawdzić!

 Podstawa programowa:  prowadzone doświadczenia i pomiary będą ściśle związane z wymaganiami doświadczalnymi z fizyki w szkole podstawowej i szkołach ponadpodstawowych.

Zajęcia w pracowni odbywają się w następujących terminach: 

  • „Zabawy z ciśnieniem”: środa-piątek, godz. 9:00 i 11:00
  • „Fizyka w balonie”: wtorki, godz. 9:00

Pracownia multimedialna

Odbiorca: uczniowie kl. 1-3 i 4-6 SP

micro:bit to niewielkich rozmiarów „mikrokomputer” przygotowany na zlecenie BBC (British Broadcasting Corporation). Cel był prosty – opracowanie platformy, która zachęci najmłodszych do eksperymentowania z programowaniem, tworzenia własnych projektów, rozbudzi fantazję i ciekawość. Zabawa z micro:bit uczyni naukę programowania prostą i maksymalnie przystępną, tak aby nawet najmłodsi użytkownicy nie mieli z tym problemów. Micro:bit programuje się wprost z przeglądarki internetowej (w stylu „Scratch”). Na wyposażeniu micro:bit znajdują się: matryca czerwonych diod LED 5×5, przyciski oraz cała masa czujników. Cała masa „sprzętu”, która pozwala na interakcję napisanego programu z otaczającym nas światem. Dodatkowo na zajęciach będą wykorzystywane zestawy micro:Maqueen, które zamieniają micro:bit w prawdziwego robota mobilnego!

Zajęcia w pracowni odbywają się w następujących terminach w godz. 9:00-12:00: 

  • marzec: 3, 10, 17, 24, 31
  • kwiecień: 7, 21, 28
  • maj: 12, 19, 26
  • czerwiec: 2, 9, 16

W zajęciach może uczestniczyć maks. 15 uczniów + 2 opiekunów. Warsztaty trwają od 75-90 minut, pozostały czas jest wykorzystany na zwiedzanie wystaw CNMW. 

Ścieżka tematyczna na wystawie „O obrotach”

Odbiorca: uczniowie kl. 2-8 SP, szkoły ponadpodstawowe

Zwiedzanie ze ścieżką rozpoczyna krótka prezentacja zagadnień związanych z tematyką wystawy. Uczniowie zapoznają się metodami odkrywania egzoplanet, dowiedzą się w jaki sposób ludzie pozyskują informacje z odległych zakątków Wszechświata, poznają kilka ciekawostek o Układzie Słonecznym i odkryją różnicę między brakiem grawitacji, a stanem nieważkości. Po prezentacji następuje podział grupy na 2-3 osobowe zespoły. Każdy z zespołów otrzymuje kartę pracy z pytaniami, na które należy odpowiedzieć wykonując eksperymenty przy określonych stanowiskach wystawy. Liczba pytań oraz ich stopień trudności dostosowane są do wieku uczestników (poziomu edukacyjnego). Po wyznaczonym czasie (ok. 40-60 min) następuje podsumowanie, podczas którego zespoły udzielają odpowiedzi, dzięki automatycznemu systemowi rejestracji. Następnie, prezentowane są wyniki poszczególnych grup. Po zakończeniu ścieżki, grupa samodzielnie zwiedza pozostałe wystawy Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy.

Ścieżka tematyczna jest realizowana od wtorku do piątku w godz. 9:00-12:00 i 12:00-15:00.

 

Propozycje Centrum Innowacyjnej Edukacji

w okresie 11.02.-26.06.2020

Odbiorca: uczniowie kl. 7-8 SP i szkoły ponadpodstawowej

Umiejętność bezkonfliktowej, opartej na wzajemnym szacunku komunikacji jest jedną z najważniejszych kompetencji przyszłości. W świecie wszechobecnych mediów społecznościowych coraz łatwiejsze staje się jednak bezrefleksyjne posługiwanie się mową nienawiści. Młodzież w wieku dorastania jest szczególnie podatna na wpływ otoczenia i buduje swój wizerunek w odparciu o zdanie innych. Dlatego na zajęciach będziemy rozwijali umiejętność poprawnej komunikacji. Poprzez różnorodne ćwiczenia i gry odkryjemy, jak bardzo niszczącą, ale i budującą poczucie wartości siłę mogą mieć słowa. 

Cel zajęć: Wypracowanie metod radzenia sobie z przemocą w sieci i prezentacja alternatywnych sposobów wyrażania swojej opinii. Budowanie umiejętności komunikacji bez przemocy.

Odbiorca: uczniowie kl. 7-8 SP i szkół ponadpodstawowych

Robienie zdjęć smartfonami jest rzeczą powszechną. Współczesnym albumem fotograficznym jest m.in. Instagram, który zatrzymuje wybrane momenty z naszego życia. Warto więc poznać jego możliwości, ale również mieć świadomość, jakie zagrożenie niesie za sobą nieodpowiedzialne publikowanie materiałów w internecie, czy nieodpowiednie używanie hasztagów. Bezpieczeństwo w sieci jest rzeczą niezwykle istotną. Mimowolnie zostawiamy po sobie ślady, ułatwiając tym samym nieodpowiednim osobom, także przestępcom, dostęp do naszych danych.

Na zajęciach pokażemy jak odpowiedzialnie publikować informacje o osobie w internecie, a z drugiej poznamy pełne możliwości naszego aparatu w telefonie. Poznanie zagadnień istotnych dla fotografii, takich jak ogniskowa obiektywu, czas naświetlania, czy głębia ostrości bez wątpienia ułatwi tworzenie pięknych i wartych obejrzenia zdjęć.

Cel zajęć: pogłębienie wiedzy młodzieży na temat zagrożeń związanych z nieprzemyślanym publikowaniem treści w internecie oraz ich konsekwencjami, rozwijanie umiejętności twórczego i kreatywnego wykorzystania narzędzi multimedialnych do tworzenia własnych wartościowych i pięknych zdjęć.


Szczegółowych informacji dotyczących oferty udziela

Sebastian Świercz

tel. 56 690 49 90 wew. 512

e-mail: s.swiercz@centrumnowoczesnosci.org.pl