Pod koniec czerwca przeprowadziliśmy grę miejską „Jestem offline – lubię to!”. W przestrzeni Torunia rywalizowała młodzież w wieku od 13 do 26 lat, będąca mieszkańcami miasta i z gmin ościennych, w tym m.in. Wałycz, Wąbrzeźno, Mała Nieszawka. Zabawę współfinansowała Fundacja Banku Zachodniego WBK.
W projekcie wzięły udział 102 osoby. Pośrednimi beneficjentami projektu byli opiekunowie młodzieży, organizatorzy gry miejskiej, a także mieszkańcy Starego Miasta i turyści, którzy zainteresowani grą podchodzili do przygotowanych stanowisk.
Punkt startowy dla uczestników projektu był zlokalizowany w obrębie Rynku Staromiejskiego na ul. Różanej. Na starcie uczestnicy podzielili się na dwie grupy (piekarzy i astronomów), otrzymali niezbędne materiały (mapki, karty pracy grupy, opaski na rękę) oraz instrukcje w postaci QR kodów umożliwiające dotarcie do następnego punktu. Na trasie gry miejskiej znajdowało się piętnaście punktów kontrolnych, w tym m.in. stanowiska piekarnicze i astronomiczne.
Podczas gry miejskiej uczestnicy zapoznali się z życiem i twórczością znanych postaci historycznych takich jak Mikołaj Kopernik, Michał Remlau, Zbigniew Lenger, Fryderyk Skarbek, Paweł Guldeniusz, czy chociażby najwybitniejszy badacz ludzkiego ciała – Samuel Thomas Sömmeriring, a także postaci legendarnych, wśród których znaleźli się kuchach Jordan, Kaszczorek wodnik i Katarzyna.
Zadaniem uczestników gry miejskiej, prócz przejścia samej trasy, było wykonanie konkretnych zadań przygotowanych przez animatorów odpowiedzialnych za punkty, co było warunkiem koniecznym, aby otrzymać instrukcję, jak dotrzeć do kolejnego punktu kontrolnego. Zadaniem uczestników było m.in. przygotowanie cieczy Newtonowskiej, pieczenie podpłomyków, zbudowanie fontanny Herona czy mrożenie lodu bez użycia lodówki.
Osoby, które ukończyły grę miejską na mecie otrzymały nagrody rzeczowe oraz pamiątkowe dyplomy.
Sponsorami słodkiego poczęstunku były Cukiernia Franciszka Pokojskiego oraz Cukiernia Lenkiewicz. Do akcji włączyła się również toruńska Fundacja Nadzieja dla Rodzin.
Głównym celem projektu była aktywizacja młodzieży z Torunia i regionu poprzez zachęcenie do aktywności w świecie rzeczywistym, poznanie swojego otoczenia i jego historii z wykorzystaniem nowych technologii jedynie jako narzędzia, a nie przestrzeni działania.
Rezultatami projektu są:
- Podniesienie poziomu uczestników na temat miasta Torunia i postaci z nim związanych,
- Wzrost kompetencji młodzieży w zakresie komunikacji międzyludzkiej, pracy w zespole, współpracy i odpowiedzialności za wspólne wykonanie zadania,
- Podniesienie poziomu wiedzy na temat topografii miasta, zintegrowanie mieszkańców różnych dzielnic oraz różnych gmin,
- Podniesienie świadomości uczestników na temat pozaformalnych metod uczenia poprzez metody story telling, inquiry based learning, nie wymagających żmudnego uczenia charakterystycznego dla edukacji formalnej,
Wartością dodaną projektu jest promocja miasta Torunia wśród gmin ościennych, wzrost umiejętności w zakresie chemii i fizyki oraz utrwalenie w świadomości uczestników obrazu Torunia jako regionu nauki. Ponadto zebrana podczas gry miejskiej grupa docelowa będzie zapraszana na podobne wydarzenia organizowane w siedzibie CNMW.
WNIOSKI:
- Gra miejska „Jestem offline – lubię to!” umożliwiła zaangażowanie młodzieży w niecodzienne działania sprawnościowe (toczenie beczek, ustawianie kubków, klocki jenga), chemiczne (pieczenie podpłomyków, stworzenie cieczy Newtonowskiej), fizyczne (zbudowanie fontanny Herona, robienie bomby wybuchowej, mrożenie lodu bez użycia lodówki), logiczne (rozwiązywanie zagadek, układanie wierzy), artystyczne (rysowanie szczotkami, ułożenie dialogów).
- Gra miejska poprzez różne rodzaje aktywności pozwoliła połączyć zabawę z edukacją o charakterze interdyscyplinarnym.
- Konieczność kontaktowania się z nieznanymi dotąd osobami przyczyniła się do poszerzenia umiejętności komunikacyjnych młodych osób oraz zredukowała bariery komunikacyjne wynikające z różnicy wieku.
- Zabawa nie pogłębiała uczucia wykluczenia. Każda z osób, które dotarły na metę, została jednakowo nagrodzona otrzymując: pamiątkowy dyplom, publikację książkową dotyczącą kosmosu, brelok oraz pączka, dzięki czemu wszyscy czuli się wygranymi.
- Realizacja projektu przyczyniła się do zachęcenia młodych osób do udziału w wydarzeniach o podobnej formule. Na uwagę zasługuje fakt, iż szeroka promocja gry miejskiej w mediach elektronicznych w szczególności przez portale społecznościowe pozwoliła na osiągnięcie tak wysokiej frekwencji i „wyciągnięcie” młodzieży z domu mimo trwającego już okresu wakacyjnego. Organizacja gry miejskiej przez CNMW stanowi przykład dobrych praktyk, które z powodzeniem mogą być multiplikowane przez inne organizacje.
Planując grę miejską warto pamiętać o (wskazówki):
- Gra miejska powinna łączyć w sobie różnorodne formy aktywności, zarówno te umysłowe, jak i fizyczne. Należy pamiętać także o aktywnościach, które zwyczajnie sprawiają przyjemność uczestnikom, co znacząco wpływa na ogólne postrzeganie całego przedsięwzięcia.
- Gra musi składać się z różnorodnych zadań. Wybór narzędzi oraz interdyscyplinarny charakter gry podyktowane były koniecznością jej uatrakcyjnienia dla grupy docelowej, która przekłada się na efektywność przyswojenie przekazanej wiedzy.
- Przygotowana trasa musi być spójna i logiczna. Punkty kontrolne należy rozlokować tak, aby uczestnicy nie mieli poczucia, że się zgubili. Także nie należy lokować ich w taki sposób, aby następny punkt był widoczny w poprzedzającym go stanowisku kontrolnym.
- Zaplanowana gra miejska powinna trwać nie dłużej niż dwie godziny. Zbyt intensywne zmęczenie przyczyni się do zmniejszenia uczucia radość z dotarcia na metę. Należy sprawdzić długość gry w czasie rzeczywistym.
- Planując nagrody należy pamiętać także o nagrodach pocieszenia, tak aby każdy z uczestników czuł się nagrodzony.
- Przeprowadzając promocję gry miejskiej należy uwzględnić wiek uczestników tak, aby wybrać najpopularniejszy wśród danej grupy docelowej kanał komunikacyjny. Dzięki temu, promocja przyniesie oczekiwany poziom efektywności.
Całkowita wartość projektu: 15 252,00 zł
Kwota dofinansowania: 3 000,00 zł
Wkład własny: 12 525,00 zł
Projekt współfinansowany ze środków Fundacji Banku Zachodniego WBK w ramach umowy nr 5/BAM/2014 z dnia 11.03.2014.