Projekt “OGRZEWANIE w pudełku” jest skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zakłada realizację zajęć (w formie online i stacjonarnej) związanych z wytwarzaniem ciepła i jego oszczędzaniem. Warsztaty stacjonarne, które odbędą się w siedzibie Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy są skierowane do uczniów toruńskich szkół. W zajęciach online mogą wziąć uczniowie z całej Polski (z wyłączeniem szkół z terenu Gminy Miasta Toruń).
Projekt realizujemy dzięki finansowemu wsparciu PGE Energia Ciepła S.A.
Celem projektu jest popularyzacja wiedzy w zakresie powstawania ciepła (w fizyce), produkcji, użytkowania i oszczędzania wśród młodzieży szkolnej oraz zwiększenia zainteresowania uczestników projektu naukami ścisłymi w kierunku rozwijania zainteresowań branżą energetyczną.
Informujemy, że zakończyliśmy rejestrację na warsztaty online i zajęcia stacjonarne.
ZAJĘCIA ONLINE
Warsztaty online są skierowane głównie do uczestników spoza Torunia, którzy nie mogą dotrzeć na zajęcia do CNMW. Rejestracja na warsztaty online będzie prowadzona od 16 stycznia 2023 roku.
Uczniowie podczas zajęć wykonają samodzielnie doświadczenia związane z ciepłem. Na wstępie, przeprowadzając pierwsze eksperymenty zapoznają się z ciepłem jako jednym z dwóch sposobów zamiany energii wewnętrznej ciała – jest to sposób związany z chaotycznym ruchem cząsteczek. Przekonają się, że energię termiczną można uzyskać z energii mechanicznej, chemicznej i w wyniku przemian fazowych (kondensacja i krystalizacja). Fizyczne pojęcia “ciepła” i “temperatury” zostaną porównane ze sobą oraz z potocznym rozumieniem tych pojęć, tzn. z tym co odczuwają bezpośrednio nasze ciała. Kolejne doświadczenia będą poświęcone trzem drogom “ucieczki ciepła”, jakimi są: przewodnictwo, promieniowanie i konwekcja.
W doświadczeniu dotyczącym przewodnictwa zostaną zbadane zmiany w czasie temperatur brył ogrzewanych z jednego końca – brył jednakowego kształtu, lecz wykonanych z różnych materiałów. Promieniowanie elektromagnetyczne wytwarzane przez żarówkę tradycyjną (żarnikową) okaże się bardzo skutecznym sposobem na zwiększenie temperatury nawet odległego ciała, ale – jak będzie można sprawdzić – ten sposób przekazu energii silnie zależy od parametrów powierzchni oświetlanego ciała. Przy okazji zostanie omówione promieniowanie słoneczne oraz zaznaczona jego (oraz promieniowania Ziemi) kluczowa rola dla klimatu globalnego i lokalnego oraz związek ze zjawiskami meteorologicznymi. Wreszcie w doświadczeniach z konwekcją: energia cieplna zostanie przekształcona na energię makroskopowego ruchu powietrza lub wody.
Uczestnicy otrzymają zestawy edukacyjne, które zawierają niezbędne materiały do przeprowadzenia doświadczeń, eksperymentów, prac ręcznych, kartę pracy dla nauczyciela i uczniów. W zestawach będą również dostępne materiały informacyjne dotyczące oszczędzania ciepła. Do zestawu zostanie dołączony link do materiału wideo z udziałem edukatora CNMW, który poprowadzi warsztaty online. Zestawy zostaną przesłane na adres wskazany przez opiekuna w formularzu zgłoszenia. Maksymalna liczba zestawów, która może być przesłana na jedno zgłoszenie wynosi 36 sztuk.
WARSZTATY STACJONARNE
Warsztaty stacjonarne obejmują podobną tematykę (do tej dla warsztatów online), ale ze względu na dłuższy czas trwania i większą dostępność sprzętu, będą miały inny charakter i będą zorientowane, nie tylko na elementarne doświadczenia, ale na konkretny problem do zbadania.
Problemem podczas zajęć stacjonarnych będzie utrzymanie wysokiej temperatury czegoś w zimnym otoczeniu lub odwrotnie: utrzymanie czegoś w niskiej temperaturze, mimo gorącego otoczenia. W pierwszym wariancie badany będzie obiekt będący prostym modelem (na przykład domu zimą lub ludzkiego ciała), w drugim wariancie będą zastosowane kostki lodu (lód z solą), a celem byłoby ich jak najwolniejsze topnienie.
Przewiduje się pracę w 4-6 grupach kilkuosobowych. Każda z grup będzie miała początkowo do zbadania nieco inny problem cząstkowy, tak aby móc znaleźć zależność między tempem zmiany temperatury, a jednym konkretnym czynnikiem (zmienną) jakim (którą) będzie można manipulować.
Po wspólnej analizie wyników cząstkowych, spostrzeżeń uczestników i sformułowaniu wniosków, grupy będą budowały, a następnie testowały własne kompletne systemy izolacji cieplnej. Tak dla wariantu z ciałem cieplejszym niż otoczenie, jak i dla problemu odwrotnego. Porównując wyniki uzyskane w różnych grupach, uczestnicy przekonają się, że zwykle ten sam typ/system izolacji działa jednakowo dobrze w obydwu scenariuszach.
Zajęcia będą odbywały się w wybrane poniedziałki od lutego do maja w pracowni fizycznej Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy. Zakładamy, że zajęcia będą trwały od 60 do 90 minut w zależności od tempa pracy grupy. W jednym warsztacie może wziąć udział od 15 do 30 uczniów z kl. 6-8 szkoły podstawowej/szkół ponadpodstawowych.
Zgłoszenia na zajęcia stacjonarne będą przyjmowane od 16 stycznia 2023 roku.
Uczestnicy zajęć otrzymają od nas małą, ale ciepłą niespodziankę.