9 października uruchomimy specjalistyczne pracownie. To w nich pokażemy jak wygląda proces badawczy w laboratorium. Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych wcielą się w nich w rolę prawdziwych badaczy.
W sali na drugim piętrze, gdzie dotychczas były prowadzone warsztaty, zostanie utworzona pracownia biologiczna, w której będą realizowane ćwiczenia z zakresu biologii i ekologii. Z kolei, na czwartym piętrze, w pracowni fizycznej uczniowie będą przeprowadzali doświadczenia z zakresu podstawowych działów fizyki. W obu pracowniach zostanie położony nacisk na pracę eksperymentalną uczestników, a zajęcia zostaną skonstruowane w ten sposób, aby sprzyjały prowadzeniu przez uczestników procesu badawczego, od hipotezy, poprzez planowanie doświadczeń ją sprawdzających, po jej weryfikację doświadczalną i wnioski. Taka konstrukcja zajęć będzie sprzyjać realizacji założeń podstawy programowej w kontekście wskaźników nowej matury i egzaminu gimnazjalnego. Zakładają one położenie nacisku na znajomość przebiegu procesu badawczego.
A jak będą wyglądały zajęcia w nowoczesnych pracowniach? Uczniowie będą podzieleni na 2-3 osobowe zespoły, które pod kierunkiem prowadzących będą realizować własne mini-projekty badawcze, z wykorzystaniem metodologii eksperymentu naukowego. Po krótkim wprowadzeniu teoretycznym spróbują samodzielnie sformułować problem badawczy, postawić hipotezę, dobrać metodę badawczą, zaprojektować i wykonać eksperyment. Dzięki takiej konstrukcji, proponowanych przez nas zajęć, będą kształtowana u uczniów umiejętność naukowego myślenia, przydatnego nie tylko w laboratorium, ale także w rozwiązywaniu codziennych problemów każdego z nas.
Uruchomienie pracowni nie będzie kolidowało z warsztatami organizowanymi w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy. Sala warsztatowa została przeniesiona na pierwsze piętro.
Zdjęcie: thier; www.freeimages.com