Opis projektu:
Celem projektu jest nabycie następujących kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych: umiejętności matematyczno-przyrodnicze, umiejętności posługiwania się językiem obcym, przedsiębiorczości, kreatywności i innowacyjności. Projekt zrealizowany zostanie w okresie 01.09.2018 – 31.08.2020 w grupie 440 dzieci w wieku 6-10 lat – uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Romualda Traugutta w Toruniu oraz Szkoły Podstawowej nr 25 im. Synków Pułków z Oddziałami Integracyjnymi.
Uczestnictwo w projekcie daje szansę uczniom na zdobycie dodatkowej, niezwykle praktycznej wiedzy z zakresu przedsiębiorczości. Daje im również możliwość zdobycia wyjątkowych umiejętności, które w najbliższej przyszłości będą miały największe znaczenie na rynku pracy.
Moduł I: Przedsiębiorcze dzieci
Zajęcia są uzupełnieniem treści programów wczesnoszkolnych, które nie uwzględniają elementów edukacji ekonomicznej i są odpowiedzią na potrzebę kształtowania postaw przedsiębiorczych już u najmłodszych dzieci. Uczniowie na planowanych zajęciach zyskają nie tylko wiedzę o procesach ekonomicznych (np. kupowanie, oszczędzanie itp.), ale przede wszystkich zaczną świadomie i rozważnie uczestniczyć w tych procesach. Zajęcia będą prowadzone w sposób interaktywny tak, aby najmłodsze dzieci szkolne miały również możliwość podniesienia swoich kompetencji z zakresu przedsiębiorczości i umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata. W ramach zajęć prowadzone będę między innymi następujące ćwiczenia: „Coś z niczego”, „Hobby, które zarabia”, Mały innowator „.
Moduł II: Globalnie odpowiedzialni
Aktualnie bardzo ważną praktyką jest umiejętność pracy w zespole, kreatywność, odp. Grupowa oraz radzenie sobie z presją czasu i stresem. Podnoszenie powyższych kompetencji już na etapie szkoły podst. ułatwi w przyszłości radzenie sobie na konkurencyjnym rynku pracy. Celem zajęć jest motywowanie dzieci do samokształcenia poprzez stworzenie odpowiednich warunków i sytuacji, rozwijanie umiejętności samooceny i planowania własnego rozwoju. Zajęcia mają stworzyć uczniom okazję do poznania swoich mocnych i słabych stron, dać szansę samodzielnego działania oraz udowodnić wartość pracy w zespole
Planowane zajęcia przyjmą popularną dziś formę pokojów zagadek (tzw. escape room):
1. Masz babo placek
2. Na krańcach świata
3. Każdy ma prawo marzyć
4. Zmiany zaczynaj od siebie
Interaktywne zajęcia podniosą kompetencje dzieci z zakresu kreatywności, innowacyjnego sposobu myślenia, ale przede wszystkim nauczą ich pracować w grupie.
Moduł III: Angielski dla najmłodszych przedsiębiorców
Kreatywne zajęcia z języka angielskiego będą oparte na zasadach i metodach neurodydaktyki oraz oceniania kształtującego wykorzystujących przede wszystkim gry, zabawy i ruch. Dzieci uczą się poprzez działanie. Program zajęć ukierunkowany będzie na zapoznanie najmłodszych uczniów z elementami podstaw biznesowego angielskiego (np. zabawy w sklep, bank itp.) tak, aby nauka języka obcego stała się ich pasją, która zaowocuje w przyszłości na rynku pracy. Zajęcia z angielskiego będą swego rodzaju podróżą i przygodą, w trakcie których każdy w bardzo przystępny sposób nabędzie nowe umiejętności językowe i wykształci w sobie postawę tolerancji, empatii i otwartości na otaczający świat.
Moduł III: Nauczanie przez eksperymentowanie – zajęcia w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
Uczniowie po odbytych zajęciach (moduły I – III) będą mieli możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności na praktycznych zajęciach w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu. Celem tych warsztatów jest rozbudzanie ciekawości poznawczej uczestników zajęć, inspirowanie do twórczego myślenia, rozwijania zainteresowań i pasji oraz propagowanie kultury innowacyjności. Uczestnik zajęć będzie potrafił tworzyć, wykorzystując różnorodne materiały dostępne w otoczeniu, prototypować, testować i ulepszać prototyp, efektywnie się komunikować, planować zad. zespołowe i pracować w zespole oraz samodzielnie eksperymentować. Uczestnik zajęć pozna przykłady wynalazków i innowacji przydatnych współczesnemu człowiekowi, polskich naukowców zasłużonych dla rozwoju różnych gałęzi nauki. Blok zajęć składa się z 2 części – warsztatowej (ok.1,25-2 godz. lekcyjne) i ścieżki zwiedzania (2 godz. lekcyjne- 90 min.).
Termin realizacji:
wrzesień 2018-sierpień 2020
Beneficjent:
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Program operacyjny:
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Działanie: 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Dane finansowe:
- wartość projektu: 402 467 zł
- dofinansowanie projektu z UE: 390 392,98 zł