KUP BILET NA ZWIEDZANIE

Fotografia jest doskonałym narzędziem poznawczym. Od czasu jej wynalezienia w 1839 roku przeszła wiele etapów rozwoju znacznie poszerzając swoje możliwości. W zależności od zastosowanych technik i technologii fotografia umożliwiała dokumentowanie i poznawanie otaczającego nas świata, początkowo w postaci czarno-białych obrazów o niepełnym zakresie reprodukcji barw, później już materiałów uczulonych panchromatycznie i na koniec koloru, którego technologia reprodukcji przeszła skomplikowana drogę technik bazujących na podłożu szklanym i żelatynowym, aby w XXI wieku na dobre zmienić swoją analogową naturę na zapis cyfrowy z wykorzystaniem efektu fotoelektrycznego odkrytego przez Alberta Einsteina.

Oprócz rozwoju samego medium i sposobu rejestracji obrazu fotograficznego długą drogę przeszłastosowana w fotografii optyka. Rozwijały się obiektywy służące do badań astronomicznych, teleobiektywy do fotografowania z dużych odległości ,jak i macro i micro służące do penetracji świataniewidocznego gołym okiem.

Możemy obecnie obserwować świat mikro i nano metrów za pomocą zaawansowanych mikroskopów, jak również penetrować świat dostępny w skali makro za pomocą doskonałych obiektywów i aparatów wyposażonych w matryce cyfrowe o olbrzymiej rozdzielczości. I właśnie takie aparaty wyposażone w obiektywy makro i matryce 50 do 80 MPix zainspirowały nas do stworzenia portretów owadów, przedstawianych w skali ponad 20-krotnego powiększenia z olbrzymią rozdzielczością obrazu. Aby takie fotografie były możliwe do uzyskania została wykorzystana technologia warstwowego wykonania zdjęć owadów ze zmieniającą się płaszczyzną ostrości, a następnie połączenie kilkunastu lub kilkudziesięciu tak wykonanych fotografii w jedną końcową, na której owad widoczny jest na ostro w zakresie i jakości niedostępnej dla obiektywu w którym powiększenie głębi ostrości otrzymujemy poprzez zmniejszanie otworu przysłony. Tak wykonane fotografie zadziwiają jakością obrazu i jednocześnie odrealniają przedmiot zdjęcia ponieważ wszyscy odczuwamy, że obraz makro zawsze jest częściowo nieostry co wynika z natury fotografii makroskopowej. Oglądając owady tak mocno powiększone i ostre w każdym szczególe zastanawiamy się jak duże są one w rzeczywistości.

Autorzy tym sposobem zapraszają odbiorców i widzów do zabawy w odkrywanie natury i struktur owadów przedstawionych hiperrealistycznie. Na wielu z nich dostrzegamy struktury i kształty, które możemy odnaleźć w wielu produktach współczesnej cywilizacji.

Autorzy wystawy: Jadwiga i Marek Czarneccy