Godziny otwarcia Centrum w okresie wakacyjnym*:

wtorek-piątek: godz. 10:00-16:00

sobota-niedziela: godz. 11:00-17:00

Warsztaty

WT.-PT.: godz. 10:00 i 13:00

SB.-NDZ.: godz. 11:00 i 14:00

Tematyka w okresie: 8.08.-10.09.2017

Dzieci do 13. roku życia biorą udział w zajęciach wraz z opiekunem

Papier i tektura, czy istnieje prostszy i bardziej dostępny materiał do zabawy? Jeśli już skończyły się Wam pomysły i nie wiecie jak zapewnić dziecku rozrywkę, to mam dla Was idealne rozwiązanie. Na pewno chcielibyście wspólnie z dziećmi stworzyć wspaniałe przedmioty, którymi można się długo bawić. Może to być tor dla szklanych kulek, mar­i­onetki – lalki  poruszane od góry nitkami i dru­cikami, ruchome kartki z wyciętymi elementami montowanymi na ćwieki, czy piłkarzyki z klamerek. Zbudowanie takiej zabawki jest okazją do ćwiczenia wyobraźni, poprawienia sprawność manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz umiejętność koncentracji uwagi. Zarazimy Was mnóstwem pomysłów. Skonstruowane zabawki będą z pewnością długo służyły i co najważniejsze można się nimi bawić bez końca. Udanej  zabawy!

Grupa wiekowa: b/o

Rajska. Bezludna. Pełna skarbów. Zaginiona Atlantyda. Utopia. Miejsce wygnania. Azyl. Istnieje bardzo wiele skojarzeń z wyspą, ale czy wiemy, w jaki sposób powstają wyspy? Tego dowiemy się na warsztatach, a także przekonamy się, czy udało się znaleźć najmniejszą wyspę na świecie oraz sprawdzimy, gdzie znajdują się najciekawsze, najbardziej oryginalne wyspy. A może w Polsce również są wyspy i to całkiem niedaleko Torunia? A nawet jeśli nie ma, to będą, ponieważ każdy z uczestników stworzy swoją własną wymarzoną wyspę.

Grupa wiekowa: b/o

W pogodne, ciepłe, letnie dni możemy je obserwować, kiedy majestatycznie przelatują nad łąkami lub siedzą na kwiatach i spijają nektar. Bywają duże i małe, dzienne i nocne, kolorowe i szare, jednak wszystkie są niezwykle ciekawe i delikatne. Warto poznać je bliżej! Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się jak wygląda życie motyli. Poznają budowę ich ciała oraz poszczególne etapy rozwoju. Za pomocą lupy przyjrzą się skrzydłom tych niezwykłych owadów. Na koniec zaś samodzielnie wykonają model gąsienicy oraz motyla.

Grupa wiekowa: b/o

Pszczoły to owady, dzięki którym możemy cieszyć się przepysznym miodem. Czy prawdą jest, że pszczoły są pracowite? Czy mieszkają wyłącznie w ulu? W jaki sposób wytwarzają miód? Czym zajmuje się ich królowa i co pszczoły mają wspólnego z kwiatami? Dzięki udziałowi w naszych warsztatach poznacie odpowiedzi na te pytania i przekonacie się jak pożytecznymi owadami są pszczoły. Ponadto każdy uczestnik warsztatu wykona domek dla swej własnej pszczoły.

Grupa wiekowa: b/o

Grzyby powszechnie występują w polskich lasach, dzięki czemu później możemy znaleźć je na talerzu. Do wyboru mamy wiele rodzajów grzybów różniących się między sobą wyglądem, smakiem, a nawet zapachem. Doświadczony i odpowiedzialny grzybiarz wie jak odróżnić od siebie najróżniejsze grzyby i zdecydować, które zabrać do domu. Zapraszamy na nasz sierpniowy warsztat, podczas którego nauczymy się rozróżniać podstawowe grzyby, sprawdzimy, które są jadalne i dlaczego oraz dowiemy się jak być odpowiedzialnym grzybiarzem.

Grupa wiekowa: b/o

Kreatywne zajęcia z majsterkowania dla małych i dużych. Na zajęciach nasi goście zapoznają się z procesem tworzenia  interaktywnych eksponatów. Pod okiem prowadzących każdy uczestnik wykona swój własny mini eksponat.  Z dostępnych materiałów będziemy tworzyć  proste stanowiska eksperymentalne prezentujące zjawiska przyrodnicze z którymi mamy do czynienia na co dzień.  Przez 60 minut będziemy projektować i  tworzyć. Chcesz poczuć się jak konstruktor? Przyjdź na nasze zajęcia.

 

Grupa wiekowa: 8+ (dzieci poniżej 8. roku  mogą wziąć udział w zajęciach, jednak wymagane jest wspieranie przez opiekuna ze względu na użycie odczynników chemicznych)
 

Wystawy

WT.-PT.: godz. 10:00-16:00

SB.-NDZ.: godz. 11:00-17:00

Główną ideą ekspozycji jest zademonstrowanie odbiorcom doświadczenia dowodzącego ruchu Ziemi wokół własnej osi. Odchylenie płaszczyzny wahań Wahadła Foucaulta od położenia początkowego jest efektem działania siły Coriolisa – jednej z sił bezwładności działających w obracającym się układzie odniesienia, jakim jest Ziemia.

Toruńskie Wahadło Foucaulta ma 33 metry długości, a jego serce waży 35 kg. Pełen obrót płaszczyzny jego drgań (charakterystyczny dla naszej szerokości geograficznej ~ 53oN ) następuje po około 30 godzinach.

Głównym tematem tej autorskiej wystawy jest ruch obrotowy i jego zastosowania praktyczne, a także zjawiska z nim związane, takie jak występowanie sił bezwładności w obracających się układach odniesienia, w tym na Ziemi. Ruch obrotowy stanowi odniesienie do rewolucyjnego dzieła Mikołaja Kopernika „De revolutionibus orbium coelestium” oraz do dominującego eksponatu Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy – Wahadła Foucaulta. Wahadło jest głównym elementem nie tylko wystawy, ale i całej przestrzeni ekspozycyjnej Centrum.

Motywem przewodnim tej autorskiej wystawy jest rzeka i jej otoczenie. Projektując wystawę nawiązano do nadwiślańskiego charakteru Torunia, do roli jaką w jego rozwoju odgrywała i nadal odgrywa Wisła. Wystawa prezentuje rzekę jako element kształtujący środowisko i różne ekosystemy. Pokazany jest też wpływ rzeki na życie ludzi oraz możliwości jej gospodarczego wykorzystania.

Na wystawie można także obejrzeć modele wytworów człowieka, między innymi oczyszczalnię ścieków, maszyny proste służące do nawadniania, a także zbudować tamę. Wszystkie eksponaty wystawy są interaktywne i umożliwiają samodzielne wykonywanie eksperymentów oraz obserwację zjawisk przyrodniczych.

Wystawę wzbogacają stanowiska o tematyce hydrologicznej, biologicznej oraz ekologicznej.  Dzięki dużej liczbie eksponatów przeznaczonych dla dzieci świetnie bawią się tu całe rodziny.

Motywem przewodnim wystawy jest przygoda, którą każdy z Was może przeŻYĆ. Przestrzeń ekspozycji zaaranżowaliśmy w sposób przyjazny dla dzieci, tworząc nowy osobny świat kreatywnej zabawy, pełen niezwykłych stanowisk interaktywnych. Wystawa pełni funkcję edukacyjną, dzięki odpowiedniemu doborowi tematyki stanowisk, a także atrakcyjnemu sposobowi przekazu treści. Zobaczycie na niej eksponaty o treści przyrodniczej, fizycznej i podróżniczej. Część stanowisk służy przede wszystkim zabawie rozwijającej umiejętność logicznego myślenia, ćwiczącej umiejętności manualne, konstrukcyjne, koordynację psychoruchową dzieci oraz rozumienie ciągów przyczynowo-skutkowych.

Pracownia kreatywna przeBUDOWA została wyposażona w nowatorski system klocków Imagination Play GroundTM. Został on stworzony przez amerykańskiego architekta Davida Rockwella w celu pobudzania kreatywności i wyobraźni u dzieci w wieku od 2 do 12 lat, poprzez planowanie i realizację wspólnych „projektów budowlanych”. Elementy systemu pozwalają na tworzenie dowolnych budowli i obiektów – od budynków, zamków, mostów poprzez tunele, akwedukty, po różnego rodzaju postacie. Służą one później dzieciom jako obiekty do wspólnej zabawy.

Wystawa obejmuje 26 eksponatów wchodzących w skład czterech różnych stref: „Główka pracuje”, „Mechaniczny plac zabaw”, „TechnoŚwiat” oraz „Pomyśl, zrozum, zrób”. Podstawę systemu wystawowego stanowią klocki gry komputerowej Tetris, których różne układy harmonijnie tworzą kompozycję ekspozycji.

Eksponaty mają na celu m.in. rozwijanie pamięci krótkotrwałej, wspomaganie logicznego myślenia i zdolności manualnych, zrozumienie prawa Pascala poprzez użycie specjalnej pompki i podniesienie siedziska, poznanie zasady Dynamiki Newtona poprzez przesuwanie krążków o różnej masie i wielkości. Zwiedzający sprawdzą jak następuje zamiana energii potencjalnej w kinetyczną poprzez turniej rzutów do tarczy czy przemianę energii potencjalnej w elektryczną. Mechaniczny teatr pozwoli na rozwój umiejętności technicznych i zdolności motorycznych. Dostępne będą okulary do rzeczywistości wirtualnej. Na stanowisku „człowiek przyszłości” będzie można zapoznać się z historią i możliwościami transplantologii. W specjalnym symulatorze będzie można zaprojektować swój pojazd przyszłości i odbyć nim wyścig.

Interdyscyplinarna wystawa stała IDEE łączy nauki humanistyczne, nauki ścisłe oraz elementy sztuki.  Znajdziecie tu 21 interaktywnych eksponatów oraz specjalnie przygotowane elementy aranżacji  tworzące niezwykłą przestrzeń.  Centralnym elementem wystawy jest eksponat Szepcząca ściana,  wokół którego rozmieszczone są cztery strefy tematyczne: Komunikacji, Sztuki i piękna, Życia oraz Konstruktora.  Tematyka eksponatów w strefach przeplata się ze sobą, tworząc opowieść o ludzkich ideach przenikających różne sfery życia.  Na wystawie dowiecie się jak zbudowane jest ludzkie ciało i czym różni się komórka zwierzęca od roślinnej.

Celem wystawy jest wciągnięcie zwiedzającego w świat działań, zjawisk, efektów wymagających aktywnej kreatywności. Stanowiska zachęcają do zapoznania się z różnymi, mniej typowymi obszarami twórczości, powiązanymi w różnym stopniu z szeroko pojętą sztuką. Każde z nich daje możliwość wykonania swoistego „dzieła.

Na poszczególnych stanowiskach można tworzyć autorskie prace wykorzystując światło, ciepło, piasek, plastikowe kule, tkaniny. Wyobraźnia pozwoli tworzyć oryginalne zdjęcia, grafiki, mozaiki  i iluzje. Będzie również możliwość sprawdzenia własnej koordynacji i cierpliwości. Na niemal wszystkich stanowiskach zwiedzając przechodzi przez trzy etapy: zrozumienia jak tworzy się dany rodzaj dzieła, próby wykonania dzieła wg pokazanego wzorca oraz na koniec możliwości stworzenia własnego unikalnego dzieła.

 „Toruń niewidzialny”. Dlaczego niewidzialny? Ponieważ miasto zaprezentowane na fotografiach Marka Czarneckiego zostało uwiecznione w podczerwieni,  czyli  w świetle niewidzialnym dla ludzkiego oka.  Promieniowanie podczerwone jest odczuwane przez nasze ciała jako ciepło, dlatego można powiedzieć, że autor zabiera nas w podróż fotograficzną w poszukiwaniu ciepła, które emituje miasto. Na prezentowanych fotografiach ciepłe i zimne miejsca przeplatają się wzajemnie. Miejsca pokazane w promieniowaniu niewidzialnym różnią się od tych oglądanych w świetle widzialnym znanych nam na co dzień. Ciepło pojawia się i nieoczekiwanie znika pozostawiając ślad jedynie na fotografii, tak jak w naszej pamięci pozostają miejsca ciepłe i te, w których wieje chłodem.  

Ścieżka zwiedzania

WT.-PT.: godz. 10:00 i 13:00

Zwiedzanie ze ścieżką rozpoczyna krótka prezentacja zagadnień związanych z tematyką wystawy i podział grupy na 2-3 osobowe zespoły. Każdy z zespołów otrzymuje kartę pracy z pytaniami, na które należy odpowiedzieć wykonując eksperymenty przy określonych stanowiskach wystawy. Liczba pytań oraz ich stopień trudności dostosowane są do wieku uczestników (poziomu edukacyjnego). Po wyznaczonym czasie (ok. 40-60 min) następuje podsumowanie, podczas którego zespoły udzielają odpowiedzi, dzięki automatycznemu systemowi rejestracji. Następnie, prezentowane są wyniki poszczególnych grup, a nauczyciel może otrzymać raport z tak przeprowadzonej interaktywnej lekcji. Po zakończeniu ścieżki, grupa samodzielnie zwiedza pozostałe wystawy Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy.

Zwiedzanie ze ścieżką po wystawie „Rzeka” jest świetną okazją do poznania przez uczniów takich pojęć jak potok źródłowy, wir wodny, turbina i elektrownia wodna czy też ruch obrotowy. Ponadto, uczniowie poznają najbardziej charakterystyczne mikro i makro organizmy zamieszkujące polskie zbiorniki wodne, dowiedzą się jak działa stacja uzdatniania wody i Nurek Kartezjusza.

Zwiedzanie z przewodnikiem

WT.-PT.: godz. 10:00-16:00

Oferujemy możliwość zwiedzania naszych wystaw pod opieką dedykowanego informatora, która oprowadzi po wybranych wystawach naszego Centrum. Jest to specjalna oferta, którą można zamówić u Michała Matuszaka: m.matuszak@centrumnowoczesnosci.org.pl, tel. 56 690 49 90 wew. 512.

* Okres wakacyjny rozpoczyna się w naszym Centrum 30 czerwca i trwa do 10 września 2017 roku. 

Szczegółowych informacji w sprawie oferty udziela:

Michał Matuszak

m.matuszak@centrumnowoczesnosci.org.pl

tel. 56 690 49 90 wew. 512.

Kontakt z kasami:

kasy@centrumnowoczesnosci.org.pl

tel. 56 690 49 51