Cieszymy się, że zainteresowała Państwa oferta zajęć dla szkół podstawowych w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy. 

Warsztaty odbywają się od wtorku do piątku o godz. 9:00 i 11:00. 

Zajęcia w pracowni biologicznej i fizycznej odbywają się od wtorku do czwartku w godz. 9:00-10:00

Zwiedzanie wystaw jest możliwe od wtorku do piątku w godz. 9:00-12:00 i 12:00-15:00. 

Klasy 1-3

Warsztaty

Każdy z nas spożywa codziennie różnego rodzaju pokarmy, które w naszym organizmie pokonują pewną drogę. Dlatego podczas warsztatu dowiemy się w jaki sposób się odżywiać, aby nasz organizm był zdrowy i zadowolony. Poznamy każdy fragment układu pokarmowego i jego funkcje. Stworzymy model takiego układu. W dalszej części zajęć przekonamy się wizualnie jak długie jest nasze jelito oraz zobaczymy jak kwas w żołądku rozkłada pokarm. Za pomocą lupy przeprowadzimy obserwacje żołądka poznając jego budowę. Przekonamy się również co pozostaje z resztek pokarmowych.

Czy pogoda jest zawsze czy tylko gdy świeci słońce? Co ma na nią wpływ? Podczas warsztatu dowiemy się czym jest pogoda i jakie składniki ją opisują. Odpowiemy na pytania czy meteorolog to inaczej prezenter pogody i dlaczego mamy tak dużo przysłów związanych z pogodą. Każdy z uczestników na mapie Polski odtworzy prognozowane warunki pogodowe, a później na mapie wymyślonego przez siebie obszaru określi pogodę zaznaczając wszystkie składniki pogody i tworząc legendę. Wybrani uczestnicy będą mogli zaprezentować efekty swojej pracy i na kilka minut staną się prezenterami prognozy pogody.

Woda jest najpospolitszym związkiem chemicznym występującym na Ziemi, substancją pokrywającą aż 70% powierzchni naszego globu.  Jet to jedna z najbardziej rozpowszechnionych cząsteczek we Wszechświecie, występującą w warunkach standardowych w stanie ciekłym. W stanie gazowym woda staje się parą wodną, a w stałym stanie skupienia – lodem.

Klasy 4-6

Warsztaty

Każdy z nas spożywa codziennie różnego rodzaju pokarmy, które w naszym organizmie pokonują pewną drogę. Dlatego podczas warsztatu dowiemy się w jaki sposób się odżywiać, aby nasz organizm był zdrowy i zadowolony. Poznamy każdy fragment układu pokarmowego i jego funkcje. Stworzymy model takiego układu. W dalszej części zajęć przekonamy się wizualnie jak długie jest nasze jelito oraz zobaczymy jak kwas w żołądku rozkłada pokarm. Za pomocą lupy przeprowadzimy obserwacje żołądka poznając jego budowę. Przekonamy się również co pozostaje z resztek pokarmowych.

Czy pogoda jest zawsze czy tylko gdy świeci słońce? Co ma na nią wpływ? Podczas warsztatu dowiemy się czym jest pogoda i jakie składniki ją opisują. Odpowiemy na pytania czy meteorolog to inaczej prezenter pogody i dlaczego mamy tak dużo przysłów związanych z pogodą. Każdy z uczestników na mapie Polski odtworzy prognozowane warunki pogodowe, a później na mapie wymyślonego przez siebie obszaru określi pogodę zaznaczając wszystkie składniki pogody i tworząc legendę. Wybrani uczestnicy będą mogli zaprezentować efekty swojej pracy i na kilka minut staną się prezenterami prognozy pogody.

Czy powszechnie stosowany cukier do herbaty występuje naturalnie w przyrodzie? Czemu owocowych soków nie trzeba dosładzać? Dlaczego papier nie jest słodki skoro składa się z cukru? Dlaczego niektórych słodzików nie można używać do wypieków? Podczas godzinnych warsztatów wyjaśnimy czym są cukry, jak je dzielimy i jakie mają właściwości oraz zapoznamy uczestników z innymi rodzajami substancji słodzących. Ponadto wspólnie przeprowadzimy eksperymenty pokazujące charakter chemiczny cukrów.

Woda jest najpospolitszym związkiem chemicznym występującym na Ziemi, substancją pokrywającą aż 70% powierzchni naszego globu.  Jet to jedna z najbardziej rozpowszechnionych cząsteczek we Wszechświecie, występującą w warunkach standardowych w stanie ciekłym. W stanie gazowym woda staje się parą wodną, a w stałym stanie skupienia – lodem.

Pracownia biologiczna

Do XVI wieku poglądy na budowę żywych organizmów opierały się na przesłankach filozoficznych i często bogatej fantazji. Punktem zwrotnym było skonstruowanie pod koniec XVI w. pierwszego mikroskopu świetlnego. Dziś każdy już sam może przeprowadzić obserwacje komórek o różnorodnym kształcie i rozmiarze. Na warsztacie  wybarwimy komórki bakteryjne o długości zaledwie 2 μm, zobaczymy również dziesięć razy większe komórki eukariotyczne, z których zbudowane są organizmy, takie jak rośliny i zwierzęta. Aby lepiej zrozumieć ewolucje komórek, przyjrzymy się bliżej osobliwym modyfikacjom najstarszych na Ziemi jądrowców: glonów i pierwotniaków.

Umiejętności zdobywane przez ucznia:

  • uczeń poznaje metody wybarwiania i przygotowywania preparatów mikroskopowych,
  • uczeń przeprowadza obserwację mikroskopową komórki,
  • uczeń wykazuje różnicę w kształtach i budowie komórek różnych organizmów (bakterie, pierwotniaki, glony, rośliny, zwierzęta),
  • uczeń rozumie podstawowe różnice między organizmami jednokomórkowymi, kolonijnymi i wielokomórkowymi,
  • uczeń  analizuje obserwowane obiekty.

Pracownia fizyczna

Codziennie spotykamy się z potrzebą wymieszania przygotowanych do wypicia napojów (herbaty, kawy czy też soków). Czynność tę wykonujemy przeważnie w standardowy sposób – mieszając napój łyżeczką. Jednak każdy z nas, przynajmniej raz w życiu, wykonał tę czynność inaczej. Wyobraźcie sobie słomkę. Jak za jej pomocą wymieszać napój? Tak, w napoju trzeba zrobić bąbelki! Dlaczego jednak robienie bąbelków pozwala wymieszać ciecz? Jakie siły odpowiadają za ruch pęcherzyka powietrza w cieczy? Co porusza się w wodzie z większą prędkością – pęcherzyk powietrza czy korek?

Umiejętności zdobywane przez ucznia:

  • uczeń wykorzystuje wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań
  • uczeń przeprowadza doświadczenia i wyciąga wnioski z otrzymanych wyników.
  • uczeń wskazuje w otaczającej rzeczywistości przykłady zjawisk opisywanych za pomocą poznanych praw i zależności fizycznych.
  • uczeń posługuje się informacjami pochodzącymi z analizy przeczytanych tekstów (w tym popularno-naukowych).

Pracownia multimedialna

Słyszałeś już o drukowanych w 3D zabawkach, protezach, a nawet domach? Wszystkie te przedmioty zostały przez kogoś zaprojektowane. Drukując na papierze, wystarczy wybrać zdjęcie lub napisać kilka słów. Jak jednak tworzyć przestrzenne obiekty? Tego nauczysz się na warsztatach modelowania 3D. Za pomocą programu Tinkercad, w prosty sposób wkroczysz w świat grafiki trójwymiarowej. Zbuduj swój pierwszy model, a następnie zobacz, jak staje się prawdziwy dzięki drukarce 3D! Jeśli lubisz tworzyć, zmieniać i budować, to masz świetne podstawy do graficznej zabawy. Przyjdź i wykaż się kreatywnością, a może już wkrótce będziesz robił to zawodowo?

TERMINY ZAJĘĆ: 

7, 21 i 28.04.2017

5, 12, 19 i 26.05.2017

2, 9 i 16.06.2017

 FORMAT ZAJĘĆ: 

W zajęciach uczestniczy grupa od 20 do 30 osób. Jest ona dzielona wg następującego schematu:
  • 1. grupa: godz. 9:00-10:15: zajęcia w pracowni; godz. 10:30-12:00: zwiedzanie wystaw
  • 2. grupa: godz. 9:00-10: 30: zwiedzanie wystaw; godz. 10:30-11:45: zajęcia w pracowni

 

Szczegółowych informacji o ofercie udziela: 

Michał Matuszak

m.matuszak@centrumnowoczesnosci.org.pl

tel. 56 690 49 90 wew. 512