Zachęcamy do zapoznania się z naszymi propozycjami zajęć

w roku szkolnym 2018/2019

Zwiedzanie interaktywnych wystaw jest dostępne: 

  • wtorek-piątek: godz. 9:00-12:00 i 12:00-15:00
  • sobota-niedziela: godz. 11:00-17:00

Warsztaty odbywają się w godzinach:

  • wtorek-piątek: godz. 9:00-10:00 i 11:00-12:00

Zajęcia w pracowniach odbywają się w godzinach:

  • wtorek-piątek: godz. 9:00-10:00 i 11:00-12:00 (laboratoria 60-minutowe), 9:00-11:00 (laboratoria 120-minutowe)

Masz pytania w sprawie oferty? 

Napisz lub zadzwoń do nas! Szczegółowych informacji udziela Sebastian Świercz: 

e-mail: s.swiercz@centrumnowoczesnosci.org.pl

tel. 56 690 49 90 wew. 512

 

Czas trwania: 45-60 min. + 60 min. zwiedzanie wystaw z edukatorem

Kiedy: wtorki

Odbiorca: przedszkolaki: 5-6 lat

Opis: Warsztat skierowany do dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki w niesamowitym świecie matematyki. Dzieci będą miały okazję utrwalić sobie proste działania, takie jak dodawanie czy odejmowanie. Budowle na planie koła czy kwadratu? Dlaczego nie! Dzięki naszym klockom i dziecięcej wyobraźni wszystko jest możliwe. Zapraszamy do wspólnej zabawy.

KUP BILET

Czas trwania: 45-60 min. + 60 min. zwiedzanie wystaw z edukatorem

Kiedy: środy

Odbiorca: przedszkolaki: 3-6 lat

Opis: Zajęcia są poświęcone poznawaniu różnych środków transportu. Od czasów najdawniejszych szukaliśmy sposobu na jak najbardziej efektywny i ekonomiczny sposób przemieszczania się po naszej pięknej planecie. Do jakich niesamowitych rozwiązań doszedł człowiek? Odkryjemy to podczas wspólnej zabawy. Wykorzystując nasze klocki, pozwolimy dzieciom puścić wodze fantazji  i stworzyć  maszyny, które być może, okażą się pojazdami przyszłości. Bo czy na lądzie, czy na wodzie każde dziecko własny pojazd stworzyć może!

KUP BILET

Czas trwania: 45-60 min. + 60 min. zwiedzanie wystaw z edukatorem

Kiedy: czwartki

Odbiorca: przedszkolaki: 5-6 lat

Opis: Zapraszamy Was do przeżycia niesamowitej przygody w krainie cudów! Odbędziemy podróż w czasie i przybliżymy dzieciom historię miejsc, które do dziś rozpalają naszą wyobraźnię, a dla starożytnych podróżników były obowiązkowymi punktami podróży. Dzięki dziecięcej wyobraźni i naszym klockom powstaną monumentalne budowle i posągi starożytności takie jak Latarnia morska na Faros czy Posąg Zeusa w Olimpii, by choć przez chwilę na nowo mogły fascynować nas swoim pięknem. Zapraszamy dzieci, aby wcieliły się w rolę architektów i pomogły nam jeszcze raz ożywić 7 cudów świata starożytnego – świata, który nie powinien zostać zapomniany.

KUP BILET

Czas trwania: 45-60 min. + 60 min. zwiedzanie wystaw z edukatorem

Kiedy: piątki

Odbiorca: przedszkolaki: 5-6 lat

Opis: W trakcie zajęć wybierzemy się w podróż do laboratorium. Uczestnicy poznają podstawowe przyrządy, niezbędne do pracy w fizyka, chemika i biologa. Wspólnie z opiekunami nauczą się przeprowadzenia eksperymentów z użyciem poznanych przyrządów. Warsztat przez wspólną zabawę tłumaczy podstawowe zjawiska ze świata, który nas otacza. Taka forma warsztatu sprzyja rozwojowi kreatywności dzieci i zachęca je do samodzielnego obserwowania i wyciągania wniosków. Doświadczenia przeznaczone są dla wszystkich grup przedszkolnych, prosta i przystępna forma zapewnia zabawę dla wszystkich.

KUP BILET

Czas trwania: 60 min.

Kiedy: wtorki

Odbiorca: uczniowie kl. 1-6 SP

Opis: Czy chcielibyście wyglądać tak samo jak pozostałe siedem miliardów ludzi? Słuchać tylko śpiewu słowika i cieszyć oczy jedynie widokiem pięknej róży? Czy świat zamieszkały przez kilka gatunków może być ciekawy? Jeżeli zastanawiacie się nad odpowiedzią, to zapraszamy na warsztaty poświęcone różnorodności biologicznej. Postaramy się przekonać Was, że duża różnorodność organizmów jest warunkiem przetrwania człowieka, a jej utrata spowoduje, że możemy stać się jednym z ginących gatunków…

KUP BILET

Czas trwania: 60 min.

Kiedy: środy

Odbiorca: uczniowie kl. 4-8 SP, gim.

Opis: Brakuje Ci szczęścia? Nie masz farta? A może Twój „pech” to tylko standardowe potwierdzenie niewielkiej szansy na wygraną? Serdecznie zapraszamy na warsztaty pod tytułem „Fortuna w Las Vegas”, podczas których poznacie tajniki gier losowych i utrwalicie sobie pojęcia związane z rachunkiem prawdopodobieństwa. Zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystacie podejmując rywalizację podczas gry zaproponowanej przez prowadzących zajęcia.

KUP BILET

Czas trwania: 60 min. 

Kiedy: czwartki

Odbiorca: uczniowie kl. 1-6 SP

Opis: Sól kuchenna, czyli chlorek sodu to substancja chemiczna, z którą spotykamy się każdego dnia. Jest tak powszechna, że nie zastanawiamy nad jej właściwościami. Skąd wzięła się w naszych domach? Jakie są jej rodzaje? Czy miejsce wydobycia ma na nią jakikolwiek wpływ? Jak działa na nasz organizm? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie warsztatów. Dodatkowo przyjrzymy się gigantycznej grupie związków chemicznych jaką są sole. 

KUP BILET

Czas trwania: 60 min. 

Odbiorca: uczniowie kl. 4-8 SP,kl. 3 gim. 

Opis: Najmniejszą cząstką wszystkich żywych organizmów jest komórka. Typową wypełnia gęsta ciecz zwana cytoplazmą, w której zatopione jest jądro i inne organelle. Najbardziej zewnętrzna warstwa komórek roślinnych, ściana komórkowa, nadaje im kształt, stąd też mogą różnić się wyglądem, budową i rozmiarem. Długie włókna lnu i konopi są zbudowane z pojedynczych komórek o długości dochodzących nawet do 10 cm. Z kolei w miąższu gruszki wyczuwamy twarde cząstki, czyli silnie zdrewniałe komórki kamienne o wielkości ziarenek piasku. Zupełnie inaczej wyglądają komórki tkanek twórczych, o cienkich ścianach i nielicznych wakuolach. 

Na warsztacie uczniowie sprawdzą wygląd, budowę różnych typy komórek i tkanek. Nauczą się obsługi mikroskopu i samodzielnie  przygotowują preparaty. Zobaczą przekroje łodyg i liści, miękisz i  epidermę. 

Umiejętności zdobywane przez ucznia:

  • uczeń doskonali umiejętności mikroskopowania, potrafi przygotować świeże preparaty,
  • prowadzi obserwacje przyrodnicze,
  • definiuje pojęcie tkanki ,
  • odróżnia i nazywa poznane rodzaje tkanek roślinnych (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca),
  • wyjaśnia związek budowy tkanki z jej funkcją ,
  • odróżnia tkanki twórcze od stałych ,
  • wie na czym polega transport wody i składników pokarmowych  w roślinie ,
  • doskonali  pracę zespołową.

KUP BILET

Czas trwania: 120 min. 

Odbiorca: uczniowie kl. 7-8 SP, kl. 3 gim., ponadgim.

Opis: Białko występuje we wszystkich żywych organizmach. To wielocząsteczkowe biopolimery zbudowane z reszt aminokwasów połączonych ze sobą wiązkami peptydowymi. Połączone aminokwasy połączone wiązaniami peptydowymi tworzą oligopeptydy, polipeptydy oraz białka. Istnieje około 20 aminokwasów, a 8 z nich, zwanych niezbędnymi lub egzogennymi (lizyna, leucyna, izoleucyna, metionina, fenyloalanina, treonina, tryptofan, walina) organizm ludzki nie potrafi wytwarzać i muszą one być wprowadzone z zewnątrz w pokarmach.

Celem ćwiczenia jest poznanie właściwości wybranych aminokwasów i białek różnego pochodzenia. Uczniowie przeprowadzą specyficzne reakcje barwne, które mogą służyć do ich wykrywania i oznaczania. Sprawdzą rozpuszczalność wybranych białek w wodzie i innych roztworach. Odkryją zdolność białek do renaturacji, a ponadto przetestują czynniki wywołujące nieodwracalną denaturację,  która czyni białko nieaktywnym biologicznie.

Umiejętności zdobywane przez ucznia:

  • uczeń określa problem badawczy, formułuje hipotezę, przeprowadza oraz dokumentuje doświadczenie sprawdzające obecność  wybranych aminokwasów , białek w próbie, formułuje wnioski, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą,
  • uczeń analizuje budowę aminokwasów i białek, przewiduje właściwości fizyczne ,
  • przedstawia biologiczną rolę białek,
  • charakteryzuje wybrane grupy białek,
  • uczeń potrafi wymienić zasady zdrowego odżywiania, zna zapotrzebowanie swojego organizmu  na białko.

KUP BILET

Czas trwania: 120 min. 

Odbiorca: uczniowie kl. 7-8 SP, kl. 3 gim., ponadgim.

Opis: Odkrycie kwasów nukleinowych i prowadzone badania przyniosły rewolucję w dziedzinie zdrowia, nauk sądowniczych czy rolnictwa. Izolacja DNA jest zasadniczą procedurą do przeprowadzenia większości badań genetycznych, diagnostycznych i naukowych.  Ze względu na fakt, że materiał genetyczny jest ukryty głęboko w komórce, zastosujemy  odpowiednią metodę, która doprowadzi do zniszczenia jej struktur z jednoczesną ochroną DNA przed degradacją. W celu rozdziału i wizualizacji  uzyskanych cząsteczek przeprowadzimy elektroforezę w żelu agarowym. Technika ta jest powszechna w takich eksperymentach biologii molekularnej jak: sekwencjonowanie, foot-printing, analizy produktów PCR.

Umiejętności zdobywane przez ucznia:

  • uczeń przeprowadza i dokumentuje proces izolacji genomowego DNA i jego rozdział w stałym polu elektrycznym;
  • uczeń doskonali techniki pipetowania i obsługi sprzętu laboratoryjnego (wirówka laboratoryjna, blok grzejny, aparat do elektroforezy );
  • uczeń łączy wiedzę związaną z budową komórki z wymaganą procedurą, stosowaną w biologii molekularnej, w celu uzyskania wysokiej czystości kwasów nukleinowych;
  • uczeń wyizolowane DNA rozdziela w aparacie do elektroforezy.

KUP BILET

Czas trwania: 60 min. 

Odbiorca: uczniowie kl. 6-8 SP,kl. 3 gim. 

Opis: Mamy XXIII wiek. WSA – Światowa Agencja Kosmiczna planuje wysłać człowieka  na planetę w innym układzie słonecznym. Trwają szczegółowe przygotowania do misji. WSA chce zadbać o wszystko. Badania wskazują, że ciśnienie i temperatura na tej planecie mogą się trochę różnić od warunków panujących na Ziemi. WSA postanawia zbadać w jaki sposób organizm człowieka odczuwa temperaturę. Czy ludzkie ciało jest dobrym termometrem? Ze względu na brak odpowiedniej klasy specjalistów pracujących w Agencji, WSA poprosiła Was – pracowników Polskiego Instytutu Termodynamiki abyście zajęli się tym problemem…

KUP BILET

Czas trwania: 120 min. 

Odbiorca: uczniowie kl. 7-8 SP, kl. 3 gim., ponadgim.

Opis: Podczas 120-minutowych zajęć w pracowni fizycznej, uczniowie zmierzą się z problemami i pojęciami omawianymi na szkolnych lekcjach fizyki. Przeprowadzą doświadczenia, które pomogą im lepiej zrozumieć zagadnienia związane z fizyką dźwięku, optyką geometryczną, prądem elektrycznym i ruchem harmonicznym. Celem zajęć będzie przede wszystkim zapoznanie uczniów z metodologią procesu badawczego. Zwrócona zostanie również uwaga na rolę modelu fizycznego w naukach przyrodniczych. Uczniowie sprawdzą jak bardzo różni się model od jego rzeczywistego odpowiednika, a także spróbują znaleźć granice stosowalności różnych modeli fizycznych.

KUP BILET

Czas trwania: 180 min. 

Odbiorca: powyżej 2. roku życia

Opis: W ramach tury zwiedzania możesz eksplorować wszystkie stanowiska zlokalizowane na wystawach dostępnych w naszym centrum nauki. Jesteśmy przekonani, że nie ma nic lepszego niż samodzielne odkrywanie fascynującego świata nauki. Opisy aktualnie dostępnych wystaw w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy znajdziesz TUTAJ

KUP BILET

Czas trwania: 180 min.

Odbiorca: kl. 2 SP-ponadgim. 

Opis: Interaktywnej wystawie edukacyjnej „Kalejdoskop” towarzyszą  ścieżki edukacyjne adresowane do uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych. Taki sposób zwiedzania wystawy pozwala maksymalnie zmotywować uczniów do pracy, o którą trudno w szkole. Ścieżki umożliwiają pracę samodzielną, w małym zespole, pełną odkryć i poszukiwań zarazem. Dzięki wprowadzonemu elementowi rywalizacji, zwiedzający są maksymalnie zmotywowani do rozwiązywania zadań.

Istotnym czynnikiem jest również fakt, że eksponaty wystawy poświęcone zostały stosunkowo wąskiemu zakresowi tematycznemu, dzięki czemu możliwe jest pokazanie różnych aspektów danego zjawiska bez rozpraszania uwagi odbiorcy na dziesiątki często atrakcyjnych, ale nie mających ze sobą wiele wspólnego efektów. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie trwałego, realnego  efektu poznawczego, a nie tylko zapewnienie dobrej zabawy.

Ścieżka tematyczna jest przeznaczona dla uczniów od 2 klasy szkoły podstawowej. Zwiedzanie ze ścieżką rozpoczyna krótka prezentacja zagadnień związanych z tematyką wystawy i podział grupy na 2-3 osobowe zespoły. Każdy z zespołów otrzymuje kartę pracy z pytaniami, na które należy odpowiedzieć wykonując eksperymenty przy określonych stanowiskach wystawy. Liczba pytań oraz ich stopień trudności dostosowane są do wieku uczestników (poziomu edukacyjnego). Po wyznaczonym czasie (ok. 40-60 min) następuje podsumowanie, podczas którego zespoły udzielają odpowiedzi, dzięki automatycznemu systemowi rejestracji. Następnie, prezentowane są wyniki poszczególnych grup, a nauczyciel może otrzymać raport z tak przeprowadzonej interaktywnej lekcji. Po zakończeniu ścieżki, grupa samodzielnie zwiedza pozostałe wystawy Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy.

KUP BILET